Анотація
У сучасну епоху стрімкої цифровізації освітнього простору питання цифрової етики та академічної доброчесності у вищій школі набувають особливої актуальності. В умовах широкого впровадження онлайн-навчання, використання хмарних сервісів, автоматизованих систем оцінювання та штучного інтелекту виникає багато нових викликів, пов’язаних із дотриманням етичних норм, захистом персональних даних, прозорістю оцінювання та запобіганням академічному шахрайству. У статті розглядаються основні поняття цифрової етики, їх взаємозв’язок із академічною доброчесністю, а також фактори, що впливають на формування етичної культури в університетському середовищі.Особливу увагу приділено аналізу поширених порушень доброчесності в цифровому контексті: плагіату, використанню сторонніх програмних засобів, академічному шахрайству під час дистанційних іспитів тощо.Окремо досліджено вплив цифрової трансформації на роль викладача як наставника, модератора й етичного орієнтира для студентів. Розглянуто важливість формування цифрової грамотності та впровадження навчальних програм, спрямованих на розвиток відповідального ставлення до навчального процесу серед усіх учасників академічного середовища.У статті також проаналізовано останні наукові публікації та міжнародні дослідження, присвячені етичним аспектам цифрової освіти, включаючи використання штучного інтелекту та технологій онлайн-моніторингу.Зазначено потенційні ризики, пов’язані з порушенням приватності здобувачів освіти, а також шляхи їх мінімізації.Представлено перспективні підходи до оцінювання, які сприяють зниженню рівня академічної нечесності, зокрема портфоліо, проєктне навчання, адаптивне тестування.Стаття може бути корисною для науковців, викладачів, керівників освітніх установ та здобувачів, зацікавлених у побудові стійкої системи академічної доброчесності в умовах цифрової трансформації освіти. Матеріал може бути використаний для розробки внутрішніх політик університетів, удосконалення навчальних програм, формування культури етичної поведінки та посилення відповідальності в академічному середовищі.
Посилання
Johnson A., Nguyen T., & Ochoa C. Digital ethics and integrity in higher education. UNESCO, 2023. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385898
Baidoo-Anu, D., & Ansah, L. Education in the Era of Generative Artificial Intelligence (AI): Understanding the Potential Benefits of ChatGPT in Promoting Teaching and Learning. Journal of AI, 2023. Vol. 7. DOI: 10.61969/jai.1337500
O’Brien, J. Defining digital ethics in the age of AI. EDUCAUSE Review, 2023. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://er.educause.edu/articles/2023/03/defining-digital-ethics-in-the-age-of-ai
Online Journal of Communication and Media Technologies. Implementing a digital ethics code in higher education. OJCMT, 2023. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.ojcmt.net
Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
International Institute for Educational Planning. Digital ethics in education – ETICO / UNESCO [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://etico.iiep.unesco.org/en
Times Higher Education. Turnitin’s AI writing detector prompts ethics concerns in US. Times Higher Education, 05.04.2023. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.timeshighereducation.com/news/turnitin-ai-writing-detector-prompts-ethics-concerns
FaithProject.info. Academic integrity and Christian digital ethics [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://faithproject.info/resources/digitalethics

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
