Анотація
У статті обґрунтовано можливості інтеграції етичного компонента у професійну підготовку майбутніх лікарів засобами викладання дисципліни «Мікробіологія».На основі теоретичного аналізу змісту медичної освіти, викликів клінічної практики та тенденцій гуманізації підготовки фахівців показано, що формування професійно-етичної культури не повинно обмежуватися лише гуманітарними дисциплінами. Особлива увага приділена потенціалу мікробіології як платформи для моделювання ситуацій морального вибору, що відображають реальні клініко-етичні дилеми.Розкрито сутність професійно-етичної культури майбутнього лікаря як інтегрального феномена, що включає моральну рефлексію, здатність до етичного аналізу ситуацій, дотримання норм біоетики та професійної відповідальності. Визначено проблеми недостатньої інтеграції етичної складової в дисципліни природничого блоку та охарактеризовано охарактеризовано чинники освітнього середовища, що ускладнюють її реалізацію.Запропоновано підхід до використання інноваційних методів навчання (кейс-метод, міждисциплінарні заняття, проєктна робота, дебати, симуляції), що дозволяє створювати навчальне середовище для формування морально-професійної відповідальності. Наведено приклади навчальних ситуацій із проблемами вакцинації, антибіотикорезистентності, біобезпеки, соціальної справедливості та меж дозволеного в біомедичних дослідженнях. Сформульовано практичні рекомендації щодо інтеграції етичної складової у викладання мікробіології.Підкреслено важливість міждисциплінарної взаємодії, рефлексивного навчання та оновлення системи оцінювання.Теоретичні результати можуть бути використані як основа для розроблення навчально-методичних матеріалів та подальших емпіричних досліджень ефективності етико-орієнтованого підходу в медичній освіті.
Посилання
Біліченко О. В. Основи професійної етики медичних працівників : навчально-методичний посібник. Вінниця : «Твори», 2019. 224 с.
Дудікова Л. В. Формування професійно-етичної компетентності майбутніх лікарів у медичних університетах: теорія і практика : монографія. Вінниця : ТОВ «ТВОРИ», 2018. 488 с.
Маража І. О., Жулкевич І. В. Роль педагогіки в клінічній практиці лікаря. Медична освіта. 2021. Вип. 2. С. 94–99. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.2.12058.
Полковніков Я. Структурно-компонентний аналіз професійної культури майбутніх лікарів-стоматологів. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2024. № 22. С. 245–256. DOI: https://doi.org/10.31865/2414-9292.22.2024.320163
Трегуб С. Є. Вітчизняний та зарубіжний досвід формування професійної культури спілкування майбутніх лікарів у медичних вишах. Гуманітарні виміри сучасної медичної освіти: міждисциплінарний діалог : колективна монографія / відп. ред. Д. А. Москвітіна; Запорізький державний медичний університет. Запоріжжя, 2020. С. 36–41.
Griban G., Mekhed O., Semeniv B., Khurtenko O., Koval V, Khliebnikova T., Skyrda T. Technology of increasing physical activity of university students. Acta Balneologica. 2022. № 5 (171). С. 451–456. DOI: 10.36740/ABAL202205113.
Mekhed О., Nosko M. The biological and social fundamentals of healthy living of participants of the educational process // Bioresources and Human Health / за ред. Ańdrzej Krynski, Georges Kamtoh Tebug, Svitlana Voloshanska. Częstochowa: Publishing House of Polonia University “Educator”, 2021. С. 143–154.
Olaiya O, Hyatt T, Mathew A, Staudaher S, Bachman Z, Zhao Y. Building connections between biomedical sciences and ethics for medical students. BMC Med Educ. 2022. № 22 (1). С. 829. DOI: 10.1186/s12909-022-03865-y.
Vorona І. І., Prokop I. A. Професійна культура в контексті підготовки майбутнього лікаря. Медична освіта. 2020. № 1. С. 117–121. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.1.11005

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
