АБЕТКИ-ЕНЦИКЛОПЕДІЇ ЯК РЕСУРС ДЛЯ ПОБУДОВИ АВТОРСЬКИХ УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В СЕРЕДНІЙ І СТАРШІЙ ШКОЛІ
PDF

Ключові слова

Нова українська школа, професійна майстерність вчителя, педагогічні інновації, компетентнісний підхід, дидактичний потенціал New Ukrainian school, teacher’s professional skills, pedagogical innovations, competency-based approach, didactic potential

Як цитувати

ТАРАСЮК, Т. М. (2025). АБЕТКИ-ЕНЦИКЛОПЕДІЇ ЯК РЕСУРС ДЛЯ ПОБУДОВИ АВТОРСЬКИХ УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В СЕРЕДНІЙ І СТАРШІЙ ШКОЛІ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (2), 39–45. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.6

Анотація

У статті розглянуто актуальність використання абеток-енциклопедій як джерела фактичного матеріалу для побудови авторських уроків української мови у середній і старшій школі. У центрі уваги – необхідність оновлення традиційних методик викладання української мови в контексті реалізації концепції Нової української школи та запровадження компетентнісного підходу. Автор обґрунтовує, що сучасний урок української мови не може обмежуватися лише змістом підручника, оскільки сучасний учень потребує цікавого, різнопланового контенту, що відповідає його пізнавальним запитам і пов’язаний з актуальними темами культури, літератури й історії.Абетки-енциклопедії серії «Від А до Я» розглянуто як приклад універсального навчального матеріалу, що поєднує словниково-енциклопедичну інформацію, художній текст та оригінальне графічне оформлення. Особлива увага приділена авторському уроку як показникові професійної майстерності сучасного вчителя-словесника, здатного інтегрувати інноваційні джерела та формувати творче середовище на уроці. На прикладі конспекту уроку для 11 класу про пунктуацію при оформленні прямої мови, цитат і діалогу показано практичну реалізацію методики використання абеток-енциклопедій у роботі з текстами. Стаття аргументує, що подібні авторські уроки сприяють розвитку критичного мислення учнів, формуванню навичок роботи з різними видами текстів, удосконаленню мовної компетентності й водночас виховують інтерес до національної культурної спадщини. Підкреслено значення таких підходів для підвищення якості мовної освіти та формування ключових компетентностей учнів відповідно до завдань сучасної школи.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.6
PDF

Посилання

Авраменко, О. Українська мова (рівень стандарту): підруч. для 11 кл. закл. загальн. середн. освіти. Київ: Грамота, 2019. С. 144–145.

Заболотний, О. В., Заболотний, В. В. Українська мова: (рівень стандарту): підруч. для 11-го кл. закл. заг. серед. освіти. Київ: Генеза, 2019. С. 164–165.

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf. (дата звернення: 07.02.2025).

Перекладаємо слово хештег. Словотвір. URL: https://slovotvir.org.ua/words/kheshteh (дата звернення: 07.02.2025).

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 07.02.2025).

Сковорода від А до Я / тексти Леоніда Ушкалова, графічне опрацювання Людмили і Володимира Стецьковичів. Львів: Видавництво Старого Лева, 2019.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.