ТHE MODEL OF FORMING THE READINESS OF FUTURE PRESCHOOL TEACHERS FOR CREATING A HEALTH PRESERVING ENVIRONMENT IN PRESCHOOL INSTITUTIONS
PDF (Українська)

Keywords

педагогічна модель, професійна підготовка, вихователь закладу дошкільної освіти, здоров’язбережувальне середовище pedagogical model, a preschool teacher, professional training, a health preserving environment

How to Cite

ЦИПЛЮК, А. М. (2021). ТHE MODEL OF FORMING THE READINESS OF FUTURE PRESCHOOL TEACHERS FOR CREATING A HEALTH PRESERVING ENVIRONMENT IN PRESCHOOL INSTITUTIONS. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, 1(3), 148-153. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.22

Abstract

The article presents the materials of scientific research about development an experimental model of forming the readiness of future preschool teachers for creating a health preserving environment in preschool institutions, which includes some blocks: target, theoretical and methodological, content and technological, diagnostical. The target block (goal setting) accumulates the presence of a specific goal – to form the readiness of future preschool teachers for creating a health preserving environment in preschool institutions. Substantiation of the theoretical and methodological block of the model of the studied process outlines methodological approaches (personality-oriented, personality-activity, axiological, competence, synergetic, systemic) and principles the relationship of which provides an effective organization of training future preschool teachers. The content-technological block is based on the organization of the process of forming the readiness of future preschool teachers for creating a health preserving environment in preschool institutions (theoretical and practical parts), the technological aspect of its provision under the influence of all components of the holistic educational process (content, forms, methods, teaching aids). The diagnostic-effective block of the model accumulates its structural components (criteria, indicators, levels), which allow to comprehensively investigate the effectiveness of the process of forming the readiness of future preschool teachers for creating a health preserving environment in preschool institutions and its diagnostic tools. The effectiveness of the proposed experimental model of forming the readiness of future preschool teachers for creating a health preserving environment in preschool institutions requires the provision of appropriate conditions: actualization of stimulating-positive influence on the emotional-value-motivational sphere of preschool teachers (personal-motivational component); didactic and methodological support for the preparation of future educators to create a healthy environment in the preschool institution (cognitive component); activation of reflexive, communicative and organizational skills and health skills of future preschool teachers through the introduction of interactive interaction in the format of “teacherstudent- preschooler” (procedural-activity component).

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.22
PDF (Українська)

References

Андрющенко Т. Використання ІКТ для формування здоров’язбережувальної компетентності старших дошкільників. Інформаційні технології і засоби навчання, 2021, Том 81, № 1.URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3795/1758 (дата звернення: 02.09.2021).

Андрющенко Т. Теоретико-методичні засади формування здоров’язбережувальної компетентності в дітей дошкільного віку : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.08. Умань, 2015. 503 с.

Бех І., Зайцева Л. Курс на діяльнісно-компетентнісний підхід. Дошкільне виховання. 2013. № 1.

Дубасенюк А. Професійна педагогічна освіта: особистісно орієнтований підхід : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012. 436 с.

Козак А. В. Формування готовності майбутніх фахівців у сфері міжнародних відносин до міжкультурної комунікації : дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Черкаси, 2012. 200 с.

Кузікова С. Психологічні основи становлення суб'єкта саморозвитку в юнацькому віці : монографія. Суми : Видавництво СумДПУ, 2020. 324 с.

Савченко О. Дидактика початкової школи : підручник для вузів. Київ : Грамота, 2013 . 504 с.

Фокін Ю. Теорія та технологія навчання: діяльнісний підхід : [Текст]: навч. посіб. 4-те вид., перероб. та доп. Москва : Юрайт, 2018. 241 с.

Фокшек А. В. Системний та синергетичний підходи у моделюванні сучасного педагогічного процесу. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогіка. 2011. № 6. С. 213–220.

Циплюк А. М. Підготовка майбутніх вихователів до створення здоров’язбережувального середовища у дошкільному навчальному закладі : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Хмельницький, 2017. 243 с.