READINESS OF SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL STAFF FOR ACADEMIC ENTREPRENEURSHIP: THE ESSENCE OF MOTIVATIONAL AND PERSONAL COMPONENTS
PDF

Keywords

академічне підприємництво, науково-педагогічні працівники, готовність науково-педагогічних працівників до академічного підприємництва, структура готовності науково-педагогічних працівників до академічного підприємництва, мотиваційний компонент, особистісний компонент academic entrepreneurship, scientific and pedagogical staff, readiness of scientific and pedagogical staff for academic entrepreneurship, structure of readiness of scientific and pedagogical staff for academic entrepreneurship, motivational component, personal component

How to Cite

HELZHYNSKA Т. Я. (2025). READINESS OF SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL STAFF FOR ACADEMIC ENTREPRENEURSHIP: THE ESSENCE OF MOTIVATIONAL AND PERSONAL COMPONENTS. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (2), 3–8. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.1

Abstract

Considering academic entrepreneurship as one of the urgent problems of modern higher education, it is worth turningto the formation of the readiness of scientific and pedagogical staff for its implementation. The question arises of defining the concept of “readiness” and characterising its structural components. An analysis of the relevant scientific and pedagogical literature has been carried out. The essence of the motivational component of the readiness of scientific and pedagogical staff for academic entrepreneurship has been substantiated, as a set of personal and professional characteristics that reflecta positive attitude towards academic entrepreneurship as an important element of the university’s activities, motivationto create innovative initiatives, entrepreneurial needs, interests, desire for success, confidence in one’s entrepreneurialabilities and orientation towards the development of cooperation between science, education and business. It is concludedthat the motivational component involves awareness of the significance of academic entrepreneurship for personaland professional growth, integration of innovations into the educational process, adherence to the principles of ethics and integrity, and readiness for interdisciplinary cooperation and systemic improvement to achieve sustainable results. It isdetermined that the personal component of the readiness of scientific and pedagogical staff for academic entrepreneurship is an internal aspect of self-awareness and the ability to reflect, which ensures the formation of an entrepreneurial position, assessment of one’s experience and awareness of the role of the individual in creating innovative projects. The personalcomponent is interpreted through the prism of orientation towards systemic and structured improvement and developmentof skills, confidence in one’s entrepreneurial abilities, awareness of the importance of leadership, openness to change and innovation, and encouragement to active interaction with others. The prospects for further scientific studies include a description of the essence of the cognitive and activity components of the readiness of scientific and pedagogical stafffor academic entrepreneurship.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.1
PDF

References

Алпатова О. В. Особливості процесу формування психологічної готовності майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності. Соціальна робота в Україні: теорія і практика. 2013. Випуск 1–2. С. 169–176.

Аніщенко О., Баніт О., Калюжна, Т. Андрагогічна компетентність педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих: сутнісний аспект. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2021. Випуск 20, № 2. С. 63–72.

Горохівська Т. М. Особистісно-мотиваційний компонент професійно-педагогічної компетентності викладача технічного закладу вищої освіти. Педагогічні науки. 2020. Випуск 90. С. 86–92.

Кінах Н. В. Теоретико-методичні засади формування професійно-педагогічного підприємництва учителя початкової школи в умовах неперервної освіти : дис д. пед. наук : 13.00.04. Волинський національний університет імені Лесі Українки; Хмельницький національний університет. Луцьк – Хмельницький, 2022. 556 с.

Михайлишин Р. Професійна готовність педагога до інноваційної діяльності: якісний аспект. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2016. Випуск 31. С. 11–18.

Нечепоренко М. А. Формування готовності майбутніх учителів іноземних мов до професійно-особистісного саморозвитку : дис. канд. пед. наук : 13.00.04. Вінницький національний аграрний університет; Тернопільський державний університет імені Володимира Гнатюка. Вінниця – Тернопіль, 2019. 290 с.

Павлишина Н. Б. Структура готовності майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності у закладах соціального обслуговування людей похилого віку. Освітологічний дискурс. 2014. Випуск 2. С. 141–151.

D’Este P., Mahdi S., Neely A., Rentocchini F. Inventors and entrepreneurs in academia: What types of skills and experience matter? Technovation. 2012. Volume 32, Issue 5. P. 293–303.

Fini R., Grimaldi R., Sobrero M. Factors fostering academics to start up new ventures: An assessment of Italian founders’ incentives. Journal of Technology Transfer. 2009. Volume 34, Issue 4. P. 380–402.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.