Abstract
National identity is the main topic of many studies, both Ukrainian and foreign, as it plays an important role in manyaspects of society. In general, it can be characterized as a sense of belonging to a particular nation.The article emphasizes that the problem of forming the national identity of student youth in the context of war, social transformations and moral and value crisis is filled with a special meaning.The study reveals the multidimensional nature of the formation of adolescents’ national identity in the context of war, globalization and digital transformation. The cultural, educational and psychological factors that influence the process of national identification are analyzed.Based on the analysis of normative state documents and scientific and information sources, the article concludes that the formation of national identity in the younger generation and filling it with semantic content is considered bythe Ukrainian academic community as an important state task, as the basis of cohesion and spiritual unity of the country’s citizens in times of war.National identity is one of the elements in the structure of a person’s identity, which is determined by national or ethnicity. The article defines the component structure of national identity, which includes cognitive, affective and behavioral components. The criteria and indicators of national identity formation are characterized.It is determined that the extracurricular education system has significant potential in the context of forming the nationalidentity of students and presents the priority tasks of the activities of the ECEThe article reveals the directions of activity of extracurricular education institutions with the aim of forming nationalidentity: spiritual, moral and military-patriotic education, their content.It is actualized that in the conditions of socio-political changes, in the conditions of war, certain aspects of this issue, in particular the socio-psychological features of ethnic and national identity, remain relevant.
References
Канішевська Л. Феномен «національно-культурна ідентичність» як проблема сучасного педагогічного дискурсу. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 34(3). С. 204–210. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apgnd_2020_34%283%29__34
Кремень В. Г. Національна ідентичність як умова самоздійснення української нації. Національна ідентичність як проблема науки й освіти : матеріали науково-практичної конференції (Київ, 12 березня 2020 р.). Київ. Інститут обдарованої дитини НАПН України. 2020. С. 38–41. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ped_in_2020_1_18.
Бех І. Д., Журба К. О. Національно-культурна ідентичність у становленні підлітка. Київ : Інститут проблем виховання НАПН України, 2019. 92 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/718615/1/Мон.%20Нац.-культ.%20ідент.%20у%20стан.%20підлітка.pdf
Герегова С., Іванчук М. Формування національної ідентичності сучасної української молоді: культурний вимір. 2024. URL: https://www.researchgate.net/publication/389227891
Калакура Я. С., Рафальський О. О., Юрій М. Ф. Українська культура: цивілізаційний вимір. Київ : ІПіЕнД ім. І. Ф. Кураса НАН України. 2015. 496 с. URL: https://ipiend.gov.ua/publication/kalakura-ia-s-rafalskyj-o-o-m-f-iurij-ukrainska-kultura-tsyvilizatsijny
Воропаєва Т. С., Костенко В. С. Становлення і розвиток цивілізаційної ідентичності громадян України (1991–2016). Молодий вчений. 2016, № 11 (38). С. 238–243. URL: https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/4983
Гончаревський, В.Л. Цивілізаційний підхід до історії: сучасний український досвід (1991–2009) : монографія. Київ. Логос. 2011. 219 c. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0002790
Чорна Л. Ідентичність особи: від групи до індивідуальності (Методологічний аналіз). Проблеми політичної психології та її роль у становленні громадянина Української держави. С. 108–118 URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/721373/1/46439811.pdf
Сміт Ентоні Д. Національна ідентичність . Пер. з англійської П. Таращука. Київ. Основи, 1994. 224 с. URL: http://litopys.org.ua/smith/smi.htm
Біда, О., Осередчук, О., & Візавер, А. Формування національної ідентичності особистості у середовищі позашкільної освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 2025. (219), 269–274. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-269-274
Петровська, І.Р. Громадянська ідентичність: Теоретико-методологічні основи соціально-психологічного аналізу. Психологія і Особистість, 2017. 1(11), 53–63. http://doi.org/10.5281/zenodo.260176
Кривда Н. Чому важливо говорити про ідентичність в умовах війни. 2024. URL: https://lb.ua/culture/2024/03/16/603487_chomu_vazhlivo_govoriti_ pro.html

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
