MODELING THE PROCESS OF FORMING THE NATIONAL IDENTITY OF STUDENTS IN THE OUT-OF-SCHOOL EDUCATIONAL SPACE
PDF (Українська)

Keywords

національна ідентичність, позашкільна освіта, особистість, учнівська молодь, компоненти національної ідентичності, критерії та показники національної ідентичності, російсько-українська війна national identity, out-of-school education, personality, student youth, components of national identity, criteria and indicators of national identity, russian-ukrainian war

How to Cite

FILIPCHUK О. Р. (2025). MODELING THE PROCESS OF FORMING THE NATIONAL IDENTITY OF STUDENTS IN THE OUT-OF-SCHOOL EDUCATIONAL SPACE. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (2), 46–52. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.7

Abstract

National identity is the main topic of many studies, both Ukrainian and foreign, as it plays an important role in manyaspects of society. In general, it can be characterized as a sense of belonging to a particular nation.The article emphasizes that the problem of forming the national identity of student youth in the context of war, social transformations and moral and value crisis is filled with a special meaning.The study reveals the multidimensional nature of the formation of adolescents’ national identity in the context of war, globalization and digital transformation. The cultural, educational and psychological factors that influence the process of national identification are analyzed.Based on the analysis of normative state documents and scientific and information sources, the article concludes that the formation of national identity in the younger generation and filling it with semantic content is considered bythe Ukrainian academic community as an important state task, as the basis of cohesion and spiritual unity of the country’s citizens in times of war.National identity is one of the elements in the structure of a person’s identity, which is determined by national or ethnicity. The article defines the component structure of national identity, which includes cognitive, affective and behavioral components. The criteria and indicators of national identity formation are characterized.It is determined that the extracurricular education system has significant potential in the context of forming the nationalidentity of students and presents the priority tasks of the activities of the ECEThe article reveals the directions of activity of extracurricular education institutions with the aim of forming nationalidentity: spiritual, moral and military-patriotic education, their content.It is actualized that in the conditions of socio-political changes, in the conditions of war, certain aspects of this issue, in particular the socio-psychological features of ethnic and national identity, remain relevant.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.7
PDF (Українська)

References

Канішевська Л. Феномен «національно-культурна ідентичність» як проблема сучасного педагогічного дискурсу. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 34(3). С. 204–210. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apgnd_2020_34%283%29__34

Кремень В. Г. Національна ідентичність як умова самоздійснення української нації. Національна ідентичність як проблема науки й освіти : матеріали науково-практичної конференції (Київ, 12 березня 2020 р.). Київ. Інститут обдарованої дитини НАПН України. 2020. С. 38–41. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ped_in_2020_1_18.

Бех І. Д., Журба К. О. Національно-культурна ідентичність у становленні підлітка. Київ : Інститут проблем виховання НАПН України, 2019. 92 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/718615/1/Мон.%20Нац.-культ.%20ідент.%20у%20стан.%20підлітка.pdf

Герегова С., Іванчук М. Формування національної ідентичності сучасної української молоді: культурний вимір. 2024. URL: https://www.researchgate.net/publication/389227891

Калакура Я. С., Рафальський О. О., Юрій М. Ф. Українська культура: цивілізаційний вимір. Київ : ІПіЕнД ім. І. Ф. Кураса НАН України. 2015. 496 с. URL: https://ipiend.gov.ua/publication/kalakura-ia-s-rafalskyj-o-o-m-f-iurij-ukrainska-kultura-tsyvilizatsijny

Воропаєва Т. С., Костенко В. С. Становлення і розвиток цивілізаційної ідентичності громадян України (1991–2016). Молодий вчений. 2016, № 11 (38). С. 238–243. URL: https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/4983

Гончаревський, В.Л. Цивілізаційний підхід до історії: сучасний український досвід (1991–2009) : монографія. Київ. Логос. 2011. 219 c. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0002790

Чорна Л. Ідентичність особи: від групи до індивідуальності (Методологічний аналіз). Проблеми політичної психології та її роль у становленні громадянина Української держави. С. 108–118 URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/721373/1/46439811.pdf

Сміт Ентоні Д. Національна ідентичність . Пер. з англійської П. Таращука. Київ. Основи, 1994. 224 с. URL: http://litopys.org.ua/smith/smi.htm

Біда, О., Осередчук, О., & Візавер, А. Формування національної ідентичності особистості у середовищі позашкільної освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 2025. (219), 269–274. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-269-274

Петровська, І.Р. Громадянська ідентичність: Теоретико-методологічні основи соціально-психологічного аналізу. Психологія і Особистість, 2017. 1(11), 53–63. http://doi.org/10.5281/zenodo.260176

Кривда Н. Чому важливо говорити про ідентичність в умовах війни. 2024. URL: https://lb.ua/culture/2024/03/16/603487_chomu_vazhlivo_govoriti_ pro.html

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.