Abstract
In modern In conditions when an aggressor attacked our state, the role and importance of informational factors in life Ukrainians . Information environment serves transmitter various kinds of information , in particular processes related from security of the state border.From the beginning of Russian aggression threats to national security Ukraine have become one of the most serious problems, and in the context of informational security also [Palyvoda A. V., 2020]. Significant changes took place already in 2014, and with the start of full-scale Russian invasion on February 24, 2022, this problem has become yet more importance for the security of the state border and the general defense capabilities countries [ Combat charter, 2020].Task State border services Ukraine is to provide integrity of the state border and protection sovereign rightsof Ukrainians in the border region area , including sea economic zone. During the war intrusion aggressor countrythe problem of protecting and defending the state border arises in conditions of complex armed conflict conflict , which at the initial stage acquired the character of a hybrid wars in the East , South and West Ukraine . Threats national security, sovereignty and territorial integrity integrity countries caused aggressive actions an aggressor country that seeks annex the territory of Ukraine.The article highlights some methodological advice on forming the readiness of future border guard officers to counteract the negative informational and psychological impact on the personnel of future officers in the conditions of information warfare. An analysis of the scientific literature devoted to the problem revealed a variety of approaches to the problem under consideration and ambiguity in the views of scientists regarding the definition of some methodological advice.One of the ways to ensure the readiness of future officers to counteract such information is to implement the author’smodel of such a process in the educational process. For this purpose, the content of the components of the model forforming the readiness of future officers of the State Border Service of Ukraine to counteract the negative informational and psychological impact on the personnel is disclosed. The structure of target guidelines and tasks, the patternsand foundations of the formation of relevant skills in higher education students, as well as the methodology, primarilythe tools of pedagogical interaction, forms and methods of acquiring the readiness of future officers of the State BorderService of Ukraine to counteract the negative informational and psychological impact on the personnel are described.Counteracting negative information and psychological influence is a key prerequisite for a high level of combatreadiness of units and military units and formations . Only on its foundation can one guarantee the appropriate security of the military, their combat skills, constant readiness to implement the set goals, and stable control of the process.Ensuring legality and discipline is considered a priority. The professionalism of employees and the level of discipline are elements of the effectiveness of such readiness.
References
Паливода А. В. Бойовий статут механізованих і танкових військ Сухопутних військ Збройних Сил України. Частина ІІІ (взвод, відділення, екіпаж) // Вид. 2-е стереотип. К: Паливода А. В., 2020. 332 с.
Бойовий статут механізованих військ (відділення) (Проект). Львів, 2020. 208 с.
Мозолев, О., Романишина, Л., & Галус, О. Сучасний розвиток корпоративної культури офіцерів силових структур. Молодь і ринок, 2024. 12(232), 16–20. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.317469
Адамчук Ю. Педагогічні умови формування готовності молодших інспекторів прикордонної служби до професійної діяльності у пунктах пропуску для міжнародного сполучення. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвуз. зб. наук. пр. молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 33. Т. 1. С. 245‒251.
Галус, О., Романишина, Л., & Мозолев, О. Формування професійної компетентності майбутніх офіцерів у контексті розвитку корпоративної культури військового ЗВО. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки», 2024. (4), 24–30.
Філіпенко, В.В., & Павлюк, М.О. Інформаційно-психологічний тиск у полоні. In The 4 th International scientific and practical conference “Science in the modern world: innovations and challenges” (December 19–21, 2024) Perfect Publishing, Toronto, Canada. 2024. 722 p. (p. 483).
Журавель В., Бурбела С., Юрчак Ю. Деякі педагогічні питання протидії негативному інформаційному впливу на особовий склад органу охорони державного кордону в умовах війни. Молодь і ринок. 2024. № 1 (221). С. 73–77. DOI: 10.24919/2308-4634/2024.298619.
Юрій Юрчак, Людмила Романишина Актуалізація проблеми формування готовності майбутніх офіцерів-прикордонників до протидії негативному інформаційно-психологічному впливу в контексті інформаційної війни // Науковий фаховий журнал СДПУ. Серія педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2023. № 5–6 (129–130). С. 261–270. Фахове видання. doi: 10.24139/2312-5993/2023.05-06/261-270. URL: https://pedscience.sspu.edu.ua
Юрій Юрчак. Підготовка майбутніх офіцерів до протидії до протидії негативному інформаційно-психологічному впливу в умовах інформаційної війни // Науковий фаховий журнал СДПУ. Серія педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2024а. № 1–2 (135–136). С. 261–270. Фахове видання. doi: 10.24139/2312-5993/2024.01-02/064-081. URL: https://pedscience.sspu.edu.ua
Юрчак Ю.М. Шляхи формування готовності майбутніх офіцерів-прикордонників до протидії негативному інформаційно-психологічному впливу у полоні противника. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні науки. Хмельницький : Видавництво НАДПСУ, 2024b. 2 (37), 37 с. DOI: https://doi.org/10.32453/pedzbirnyk.v37i2
Yurii Yurchak, Specificity of informational and psychological countermeasure of propaganda for personal membership during the first world war. Pedagogy and Education Management Review, 2024c. 3(17), 28–34. https://doi.org/10.36690/2733-2039-2024-3
Юрчак, Ю. Педагогічні умови підготовки майбутніх офіцерів до протидії негативному інформаційно- психологічному впливу агресора в умовах інформаційної війни. Молодь і ринок, 2025d. (1/233), 168–173. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.322717
Юрчак, Ю. Експериментальне дослідження підготовки майбутніх офіцерів прикордонників до протидії негативному інформаційнопсихологічного впливу на особовий склад. 2025e. Молодь і ринок, (2/234), 118–125. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.324544

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
