PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF ENTREPRENEURIAL COMPETENCE DEVELOPMENT IN INTERNALLY DISPLACED PERSONS
PDF (Українська)

Keywords

внутрішньо переміщені особи (ВПО), підприємницька компетентність, психологічні бар’єри, мотиваційні чинники, психоемоційна підтримка, інтеграція та адаптація, соціальна ізоляція, економічна стабільність internally displaced persons (IDPs), entrepreneurial competence, psychological barriers, motivational factors, psycho-emotional support, integration and adaptation, social isolation, economic stability

How to Cite

SVIDERSKYI І. В. (2025). PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF ENTREPRENEURIAL COMPETENCE DEVELOPMENT IN INTERNALLY DISPLACED PERSONS. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (2), 61–73. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.9

Abstract

The article examines the psychological foundations of the formation of entrepreneurial competence of internally displaced persons (IDPs) as a tool for their socio-economic adaptation. Despite the significant research results of Ukrainian scientists, the psychological foundations of the formation of entrepreneurial competence in IDPs require systematic analysis and justification. At the current stage of society’s development, it is important to investigate the influenceof intrapersonal barriers and motivational factors of IDPs on entrepreneurial activity, as well as to outline the areas of psycho-emotional support for these individuals at the community level. A set of research methods was used: theoreticalanalysis; systematization; categorization of information; comparative analysis. Key psychological barriers were analyzed, in particular, fear of failure, low self-esteem, anxiety and social isolation, which negatively affect integration into a new environment and complicate professional self-realization. The main motivational factors that contribute to the developmentof entrepreneurial skills are outlined and described, including goal setting, positive thinking, economic incentives, a sense of belonging to the community and self-education. Areas of psycho-emotional support at the community levelare identified, including psychological consultations, support groups, trainings on the development of entrepreneurial skills and social projects. The development of entrepreneurial competence is considered an effective mechanism forreducing psychological stress, restoring economic sustainability and ensuring the active integration of IDPs into society and the labor market.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.9
PDF (Українська)

References

Звіт про внутрішнє переміщення населення в Україні: опитування загального населення (Раунд 16, квітень 2024) [Електронний ресурс]. URL: https://dtm.iom.int/sites/g/files/tmzbdl1461/files/reports/IOM_UKR_GPS_Internal%20Displacement%20Report_Round%2016_UA_June%202024.pdf.

Bonet, R., Cappelli, P., & Hamori, M. (2020). Entrepreneurship as a path to self employment and economic recovery for displaced populations. Journal of Business Venturing, 35(2), 105–121.

Кердивар В. В., Христенко В. Є. (2021). Синдром жертви у внутрішньо переміщених осіб із зони локального воєнного конфлікту. Харків: 143 с.

Зеленська О. (2023). Про важливість психологічної допомоги в умовах війни. Офіс Президента України. URL: https://www.president.gov.ua/news/ti-yak-u-mezhah-iniciativi-oleni-zelenskoyi-ukrayincyam-rozk-81777/.

Балакірєва О. (2014). Спектр проблем вимушених переселенців в Україні: швидка оцінка ситуації та потреб. Вимушені переселенці в Україні: питання термінового та середньострокового реагування: матеріали круглого столу (9 липня 2014 р.). URL: https://scholar.google.com.ua/citations?view_op=view_citation&hl=uk&user=bZk3JZ0AAAAJ&citation_for_view=bZk3JZ0AAAAJ:_B80troHkn4C.

Балакірєва О. Трудовий потенціал та рівень державної підтримки внутрішньо переміщених осіб (за результатами соціологічного дослідження «Оцінка потреб внутрішньо переміщених жінок та осіб похилого віку в Україні») / О. Балакірєва. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Внутрішньо переміщені особи в Україні: реалії та можливості». Київ: Інститут економіки та прогнозування НАНУ, 27.02.2015.

Recommendation of the Council of the European Union on Key Competences for Lifelong Learning (22 May 2018). Official Journal of the European Union, C 189, 4.6.2018, pp. 1–13. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32018H0604%2801%29.

Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи: зб. наук. пр. (2024) [редкол.: Л. Б. Лук’янова (голова), О. В. Аніщенко (заступник голови) та ін.]; Ін-т пед. освіти і освіти дорослих ім. І. Зязюна НАПН України. Київ, 1(25), 192 с.

Аніщенко О. В., Баніт О. В., Василенко О. В., Волярська О. С., Дорошенко Н. І., Зінченко С. В., Сігаєва Л. Є. (2016). Особистісний і професійний розвиток дорослих: теорія і практика. К.: ІПООД НАПН України, 354 с.

Баніт О. В. (2023). Посттравматичне зростання українців в умовах війни. Освітня аналітика України: науково-практичний журнал, 4(25), 104–115. URL: https://science.iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/01/8_Banit_425_2023_104-115.pdf.

Непокупна Т. А., Шевченко Б. О., Долгов В. А. (2020). Концепція «творчого руйнування» Й. Шумпетера як методологічна основа формування економічної політики інноваційного розвитку. Науковий журнал «Молодий вчений», № 12.1, С. 35–38.

Білова Ю. А. (2013). Поняття та структура підприємницької компетентності майбутніх фахівців економічного профілю / Ю. А. Білова // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти, Вип. 7, С. 15–17.

Морзе Н., Балик Н. (2015). Шляхи формування підприємницької компетентності майбутніх інформатиків. Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах, 1, 8–17.

Майковська, В. І. (2017). Сутність і структура підприємницької компетентності майбутніх фахівців в Україні. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки, 1(87), 112–117.

Прищепа С. (2016). Сутність та зміст поняття «підприємницька компетентність». Молодий вчений. Серія: Педагогічні науки, 5(32), 367–370.

Стрельніков М. В. (2015). Структура підприємницької компетентності магістрів спеціальності «Бізнес- адміністрування» / М. Стрельніков // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки, Вип. 141, Ч. 2, С. 148–151.

Шеліган О. Н. (2019). Підприємницька компетентність у наукових рецепціях вчених. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка, 31, 86–90.

Рибалка В. В. (2018). Соціально-педагогічне і психологічне забезпечення розвитку дієвого громадянського суспільства і особистості громадянина: посібник. К.: ТАЛКОМ, 226 с.

Массанов А. В. (2009). Психологічні бар’єри в діяльності людини. Наука і освіта, 4, 21–26.

Массанов А. (2014). Психологічні бар’єри у професійному самовизначенні особистості. Психологія і суспільство, 2, 73–89.

Рибалка В. В. (2017). Сприяння розвитку особистості громадянина і дієвого громадянського суспільства засобами практичної психології: метод. реком. К.: Талком, 90 с.

Військова психологія у вимірах війни і миру: проблеми, досвід, перспективи: матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції. (2020). Київ: КНУ імені Тараса Шевченка, 158 с.

Кісіль З. Р., Швець Д. В. (2023). Мотивація діяльності людини: навчальний посібник у схемах, таблицях, коментарях. Одеса: Видавництво ОДУВС, 154 с.

Пророк Н. В., Кондратенко Л. О., Манилова Л. М. та ін. (2020). Психологічна діагностика мотивації особистості до навчання в умовах інформаційного суспільства: монографія. Київ: Видавничий дім «Слово», 131 с.

Семикіна М. В., Лучик С. Д., Запірченко Л. Д. та ін. (2022). Мотиваційні механізми розвитку економік на етапі Євроінтеграції: колективна монографія. Кропивницький: ЦНТУ, 281 с.

Banit, O., & Merzliakova, O. (2023). Identification the key strategies of resilience of Ukrainian teachers in the conditions of war. European Humanities Studies: State and Society, 1, 4–23. URL: https://lib.iitta.gov.ua/736017/.

Перепелюкова О. В. (2015). Вирішення нагальних проблем внутрішньо переміщених осіб. Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля, № 6, 110–116.

Бурдьє П. (2002). Форми капіталу. Економічна соціологія, Т. 3, № 5, 60–74.

Yalom, I. D. (2005). The Theory and Practice of Group Psychotherapy. New York: Basic Books.

Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect theory: An analysis of decision under risk. Econometrica, 47(2), 263–291. DOI:10.2307/1914185.

Fredrickson, B. L., Tugade, M. M., Waugh, C. E., & Larkin, G. R. (2003). What good are positive emotions in crisis? A prospective study of resilience and emotions following the terrorist attacks on the United States on September 11th, 2001. Journal of Personality and Social Psychology, 84(2), 365–376. DOI:10.1037/0022-3514.84.2.365.

OECD. (2023). OECD SME and Entrepreneurship Outlook 2023. URL: https://read.oecd.org/10.1787/342b8564-en?format=html.

O’Boyle, E. H., Humphrey, R. H., Pollack, J. M., Hawver, T. H., & Story, P. A. (2011). The relation between emotional intelligence and job performance: A metaanalysis. Journal of Organizational Behavior, 32(5), 788–818. DOI:10.1002/job.714.

IOM Ukraine. (2022). Міжнародна організація з міграції (ІОМ). Звіт про внутрішнє переміщення в Україні за 11й тур [Електронний ресурс]. URL: https://dtm.iom.int/sites/g/files/tmzbdl1461/files/reports/DTM%20Ukraine_Rd%2011%20-%2022August-2September_Recorded_IDP_21_Oblasts_2022_Public_Raion_Ukr_0.pdf?utm_source=chatgpt.com.

UNHCR. (2022). Information provision and mental health support for internally displaced persons: Lessons learned and best practices. United Nations High Commissioner for Refugees. URL: https://www.unhcr.org/what-we-do/protect-human-rights/public-health/mental-health-and-psychosocial-support.

Developments in Art Therapy for Mental Health [Електронний ресурс] // Seattle Anxiety Specialists. 11 вересня 2023. URL: https://seattleanxiety.com/psychiatrist/2023/9/11/developments-in-art-therapy-for-mental-healthnbsp.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.