Анотація
У статті проаналізовано проблему комунікативної культури як соціально-психологічного складника у струк- турі особистості, що дозволяє особистості розвиватись у гармонії із загальнолюдською культурою та набувати соціальну стійкість. Визначено, що в її основі лежать моральні цінності, знання про види і форми спілкування, якості, потрібні для повноцінного спілкування. Метою дослідження є теоретичне обґрунтування значення кому- нікативної культури здобувачів вищої освіти для їх професійного становлення під час навчання. Подано теоре- тичний аналіз вітчизняної і зарубіжної науково-методичної літератури. Проаналізовано різні авторські погляди на поняття «комунікативна культура». Узагальнено культуроутворюючі компоненти комунікативної культури: емо- ційна культура або культура почуттів, культура мислення та мовна культура. Установлено, що комунікативна культура передбачає наявність комунікативного ідеалу, системи комунікатив- них норм і правил, власних комунікативних здібностей і вмінь. Визначено, що комунікативна культура забезпечує готовність особистості до життєвого і професійного самовизначення та є умовою успішного професійного роз- витку майбутнього фахівця. Виявлено професійні компоненти комунікативної культури фахівця. Доведено, що засобом та умовою комунікативної культури є комунікативна діяльність, тому під час професійної підготовки здо- бувачів вищої освіти висуваються вимоги, яким має відповідати комунікативна діяльність майбутнього фахівця. Для фахівця як суб'єкта професійної діяльності способом пізнання і перетворення світу є професійна культура, а способом перетворення себе – комунікативна культура. У цьому випадку комунікативна культура є сукупністю спеціальних комунікативних знань, навичок і вмінь, за допомогою яких людина уникає психологічних труднощів і прогнозує результативність міжособистісної та ділової професійної взаємодії.
Посилання
Гаврилюк О. Формування комунікативної культури майбутніх учителів у вищому навчальному закладі. Педагогіка вищої та середньої школи: Зб. наук. праць. 2005. Вип. 11. С. 116-121.
Знаменская С. Педагогические условия формирования коммуникативной культуры студентов в процессе профессиональной подготовки в вузе : Дис. ... канд. пед. наук. Ставрополь, 2004. 214 с.
Каппушева М. Формирования коммуникативной культуры студентов в условиях информатизации образовательного процесса вуза: Дис. ... канд. пед. наук. Ставрополь, 2004. 175 с.
Кравченко А. И. Культурология: учебник. Москва : ТК Велби, Изд-во Проспект, 2020. 288 с.
Митрова И. Теоретические аспекты формирования коммуникативной культуры. Вестник АГУ. 2005. № 1 (16). С. 148-149.
Рудь М. Формирование коммуникативной культуры будущего учителя начальных классов в педагогическом колледже: Дис. ... канд. пед. наук. Ростов-на-Дону, 1999. 132 с.
Шовкун М. П. Складові комунікативної культури студентів. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2003. № 8. С. 45-50.
Chernukha N., Brovko E., Zagorodnya A., Ternopolskay V., Ali Shaheid Anad (2020) Diagnostics and peculiarities of students’ corporate culture in university educational environment. Utopía y praxis latinoamericana. URL: https:// https://doi.org/10.5281/zenodo.3984210 (accessed: 27 August 2021).