КРИТЕРІАЛЬНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ТЕХНІЧНОЇ ГАЛУЗІ
PDF

Ключові слова

професійна підготовка, інженерна освіта, майбутні фахівці технічної галузі, професійна компетентність, науково-дослідницька діяльність professional training, engineering education, future specialists in the technical field, professional competence, scientific and research activities

Як цитувати

РОМАНЧУК, Н. О., МАЙБОРОДА, О. В., БІЛЮК, І. С., & САВЧЕНКО O. В. (2025). КРИТЕРІАЛЬНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ТЕХНІЧНОЇ ГАЛУЗІ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (2), 22–30. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.4

Анотація

Професійна діяльність інженера пов’язана з необхідністю виконання дослідницьких завдань у галузі промислового виробництва, що актуалізує проблему формування навичок дослідницької діяльності в процесі його підготовки в закладах вищої технічної освіти. У статті досліджується проблема формування дослідницької компетентності майбутніх фахівців технічної галузі.Обґрунтовано структурні компоненти професійної компетентності фахівця технічної галузі, до яких віднесено: особистісні якості майбутнього інженера, професійні знання та вміння, ціннісні орієнтації особистості.Дослідницька діяльність розглядається як необхідна умова ефективного формування загальної професійної компетентності майбутнього фахівця технічної галузі.Виявлено закономірності та характерні особливості процесу професійної підготовки, які стали основою в процесі розробки критеріїв, показників та рівнів сформованості дослідницької компетентності майбутніх фахівців технічної галузі. Виокремлено мотиваційно-ціннісний, когнітивний та діяльнісно-практичний критерії дослідницької компетентності майбутніх інженерів, обґрунтовано відповідні показники та рівні сформованості.Доведено ефективність розроблених умов підготовки майбутніх фахівців технічної галузі з метою формування їх дослідницької компетентності. Цими умовами визначено: формування мотивів до дослідницької роботи; озброєння відповідними знаннями методології наукових досліджень; залучення студентів інженерних спеціальностей до роботи університетських наукових об’єднань (наукові школи, гуртки, проблемні лабораторії); набуття досвіду здійснення дослідницької діяльності.Подальші дослідження обґрунтованої проблеми можуть бути спрямовані на вивчення впливу науково- дослідницької діяльності на інші аспекти підготовки майбутніх фахівців, такі як: мотивація до навчання, рівень професійних умінь.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.4
PDF

Посилання

Astutik S., Susantini E., Madlazim M., Nur M., Supeno S. The effectiveness of collaborative creativity learning models (CCL) on secondary schools scientific creativity skills. International Journal of Instruction. 2020. Vol. 13. No. 3. P. 525–538. DOI: 10.29333/iji.2020.13336ª.

Bachiieva L. Methods and technologies of teaching of research methodology: analysis of theory and practice. Youth and Market. 2023. Vol. 4 (212). P.99–103. DOI: 10.24919/2308-4634.2023.279658.

Bernate J., and Vargas J. Challenges and trends of the 21st century in higher education. GUNi Newsletter. 2020. Vol. 26. P. 141–154.

Butsyk I. Differentiated and gradual organization of training in the methodical system of the development of research competence of specialists in agricultural engineering in the process of studying agricultural machines. Mìžnarodnij fìlologìčnij časopis. P. 138–148. 2020. DOI: 10.31548/philolog2020.01.138.

Golovko N., Korobova I. Formation of natural scientific competence of students through use situational tasks of physics. Physical and Mathematical Education. 2020. Issue 2 (24). P. 31–36. DOI: 10.31110/2413-1571-2020-024-2-005.

Grynova M., Shvedchykova I., Soloshych I., Bunetska I., Soloshych S. Project approach in the formation of scientific and research competence of students of energy specialities. 2022 IEEE 4th International Conference on Modern Electrical and Energy System (MEES). 2022. P. 1–4. DOI: 10.1109/MEES58014.2022.10005742.

Maryani I., Irsalinda N., Jaya P.H., Sukam H.H., Raman A. Understanding student engagement: an examination of the moderation effect of professional teachers’ competence. EduLearn. 2025. Vol. 19. No. 1. P. 14–23. DOI: 10.11591/edulearn.v19i1.21455.

McCulloh G., Brewis G. Introduction: education, war and peace. Pedagogic Historica. 2016. Vol. 52 (1–2). P. 1–7. DOI:10.1080/00309230.2015.1133679

Petruk V. Communicative competence of a specialist of a social field as a component of his professional activity. Humanitas. 2021. P. 44–50. DOI: 10.32782/humanitas/2021.2.7

Poyasok T., Bespartochna O., Dniprovska T. Formation of scientific and research competence of future electrical engineers. Proc. IEEE Modern Electrical and Energy Systems (MEES). 2019. P. 450–453. DOI: 10.1109/MEES.2019.8896518.

Reddy D. Scientific literacy, public engagement, and responsibility in science. Cultures of Science. 2021. Vol. 4. No. 1. P. 6–16. DOI: 10.1177/20966083211009646.

Romanchuk N. Formation of professional and value orientations of prospective engineer’s preparation process. Scientific Journal of National Pedagogic Dragomanov University. 2023. Vol. 91. P. 202–206. DOI: 10.31392/NPU-nc.series5.2023.91.42.

Shetelya N. Professional training of future specialists in the field of culture and the arts on the basis of an axiological approach. Musical Art in the Educological Discourse. 2022. No. 7. P. 27–31. DOI: 10.28925/2518-766X.2022.75.

Shukhailo Y.V., Derkach T.M. Project-based learning for undergraduate engineering students minoring in textile technology and design. Journal of Physics: Conference Series. 2021. Vol. 1840. No 1. P. 12–42. DOI: 10.1088/1742-6596/1840/1/012042.

Shumilova I., Ionova O., Syvak O. Professional competence of future engineers in the process of training of computer science disciplines. Proc. ETR, Environment. Technology. Resources. 2019. Vol. 2. P. 228–232. DOI: 10.17770/etr2019vol2.4133.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.