СПЕЦИФІКА ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ-БАКАЛАВРІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 012 ДОШКІЛЬНА ОСВІТА
PDF

Ключові слова

дослідницька діяльність, дослідницька компетентність, вихователь, заклад дошкільної освіти, здобувач вищої освіти, формування дослідницької компетентності research activity, research competence, educator, preschool educational institution, higher education student, formation of research competence

Як цитувати

БОРБИЧ, Н. В. (2025). СПЕЦИФІКА ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ-БАКАЛАВРІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 012 ДОШКІЛЬНА ОСВІТА. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (2), 31–38. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.5

Анотація

На сучасному етапі реформування вищої професійної освіти актуальною проблемою є пошук нових змісту, форм і методів формування дослідницької компетентності майбутніх педагогів як здатності отримувати нові знання, професійно володіти методами наукового пізнання, конструктивно розв’язувати педагогічні проблеми, досліджувати та аналізувати професійні явища та процеси, оцінювати результати діяльності й визначати шляхи їх оптимізації.Метою статті є визначення специфіки формування дослідницької компетентності в майбутніх вихователів ЗДО. Для досягнення мети вирішено такі завдання: уточнено сутність поняття дослідницької компетентності майбутнього вихователя; проаналізовано особливості формування дослідницької компетентності здобувачів вищої освіти спеціальності 012 Дошкільна освіта (на прикладі Комунального закладу вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради). Методи дослідження: аналіз, синтез, узагальнення та конкретизація.У статті дослідницьку компетентність вихователя закладу дошкільної освіти (ЗДО) потрактовано як набуту, тобто сформовану в процесі професійної підготовки здатність майбутнього педагога застосовувати науково- дослідницькі методи в педагогічній діяльності з метою вдосконалення освітнього процесу, розв’язання різних складних (інколи й непередбачуваних) педагогічних проблем і впровадження інновацій.Запропоновано структурно-функційну модель дослідницької компетентності майбутнього вихователя.Визначено й проаналізовано особливості формування дослідницької компетентності майбутніх вихователів: специфіку освітньої діяльності в сучасному закладі дошкільної освіти, її складність, взаємозалежність діяльності всіх учасників освітнього процесу; єдність теорії та практики (дослідницьких знань і дослідницьких умінь).Подальшого дослідження потребує розробка інструментарію та методики діагностування стану сформованості дослідницької компетентності в майбутніх вихователів.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.5
PDF

Посилання

Борбич Н. В. Основи педагогічних досліджень та академічного письма. Робоча програма освітнього компонента. Луцьк, 2024. 10 с.

Волинець Ю. О. Підготовка майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів до дослідницької діяльності. Підготовка майбутніх вихователів до роботи з дітьми дошкільного віку: компетентнісний підхід: моногр.; за заг. ред. Г. В. Бєлєнької, О. А. Половіної. Умань : ВПЦ «Візаві», 2015. С. 161–181.

Волинець Ю. О., Стаднік Н. В. Формування професійно-дослідницької компетентності майбутніх педагогів дошкільної освіти. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. Наукові записки РДГУ. Випуск 17 (60). 2017. С. 155.

Лаппо В. В. Основи педагогічних досліджень: навч.-метод. посіб.: 2-ге вид., перероб. та доп. Івано-Франківськ: НАІР, 2021. 336 с.

Нечипуренко П. П. Інформаційно-комунікаційні технології як засіб формування дослідницьких компетентностей старшокласників у профільному навчанні хімії: автореф. дис ... канд. пед. наук: 13.00.10. Кривий Ріг, 2017. 20 c.

Норкіна О. В. Розвиток дослідницької компетентності вчителів математики засобами інформаційно-комунікативних технологій: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Умань, 2017. 20 c.

Професійний стандарт «Вихователь закладу дошкільної освіти». Наказ Міністерства економіки України (Мінекономіки) № 755-21 від 19 жовтня 2021 року) (дата звернення: 09.01.2025). https://mon.gov.ua/npa/ pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-vihovatel-zakladu-doshkilnoyi-osviti (дата звернення 14.02.2025)

Стандарт вищої освіти: перший (бакалаврський) рівень вищої освіти, ступінь вищої освіти Бакалавр, галузь знань 01 Освіта/Педагогіка, спеціальність 012 «Дошкільна освіта» від 21.11.2019 р. № 1456 https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/012-Doshk.osvita-bakalavr.28.07.pdf (дата звернення 05.02.2025)

Щербань І., Савченко В. Сутність поняття «дослідницька компетентність» у вітчизняній та зарубіжній літературі. Збірник наукових праць. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. Вип. 2 (6). 2021. С. 240–246. http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/250436 (дата звернення 11.02.2025).

Durmuşçelebi M. Examination of Students’ Academic Motivation, Research Concerns and Research Competency Levels during the Education Period. Universal Journal of Educational Research. 2018. № 6(10). P. 2115‒2124. doi: 10.13189/ujer.2018.061008 https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1192736.pdf ( дата звернення 18.02.2025).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.