SPECIFICITIES OF BACHELOR’S STUDENTS FORMING RESEARCH COMPETENCE IN SPECIALTY 012 PRE-SCHOOL EDUCATION
PDF (Українська)

Keywords

дослідницька діяльність, дослідницька компетентність, вихователь, заклад дошкільної освіти, здобувач вищої освіти, формування дослідницької компетентності research activity, research competence, educator, preschool educational institution, higher education student, formation of research competence

How to Cite

BORBYCH Н. В. (2025). SPECIFICITIES OF BACHELOR’S STUDENTS FORMING RESEARCH COMPETENCE IN SPECIALTY 012 PRE-SCHOOL EDUCATION. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (2), 31–38. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.5

Abstract

At the modern stage of reforming higher professional education, a current problem is the search for new content, forms and methods of future teachers forming research competence as the ability to obtain new knowledge, professionallymaster the scientific knowledge methods, constructively solve pedagogical problems, research and analyze professionalphenomena and processes, evaluate the results of activities and determine ways to optimize them.The article purpose is to determine the specifics of the research competence formation in future preschool educators.To achieve the goal, the following tasks were solved: the essence of the future educator research competence concept was clarified; the features of the higher education applicants’ research competence formation in the specialty 012 Pre-school Education were analyzed (on the example of The Municipal Higher Educational Institution “Lutsk Pedagogical College” of the Volyn Regional Council). Research methods: analysis, synthesis, generalization and concretization.The article explains the research competence of a preschool teacher as an acquired, namely the future teacher ability formed in the process of professional training to apply scientific and research methods in pedagogical activity in order to improve the educational process, solve various complex (sometimes unpredictable) pedagogical problems, and introduceinnovations.A structural-functional model of the future educator research competence is proposed.The features of the future educators’ research competence formation are determined and analyzed: taking into account the specifics of educational activities in a modern preschool educational institution, its complexity, the interdependence of all participants in the educational process activities; the unity of theory and practice (research knowledge and research skills).Further research is required to develop tools and methods for diagnosing the state of future educators’ researchcompetence formation.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.5
PDF (Українська)

References

Борбич Н. В. Основи педагогічних досліджень та академічного письма. Робоча програма освітнього компонента. Луцьк, 2024. 10 с.

Волинець Ю. О. Підготовка майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів до дослідницької діяльності. Підготовка майбутніх вихователів до роботи з дітьми дошкільного віку: компетентнісний підхід: моногр.; за заг. ред. Г. В. Бєлєнької, О. А. Половіної. Умань : ВПЦ «Візаві», 2015. С. 161–181.

Волинець Ю. О., Стаднік Н. В. Формування професійно-дослідницької компетентності майбутніх педагогів дошкільної освіти. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. Наукові записки РДГУ. Випуск 17 (60). 2017. С. 155.

Лаппо В. В. Основи педагогічних досліджень: навч.-метод. посіб.: 2-ге вид., перероб. та доп. Івано-Франківськ: НАІР, 2021. 336 с.

Нечипуренко П. П. Інформаційно-комунікаційні технології як засіб формування дослідницьких компетентностей старшокласників у профільному навчанні хімії: автореф. дис ... канд. пед. наук: 13.00.10. Кривий Ріг, 2017. 20 c.

Норкіна О. В. Розвиток дослідницької компетентності вчителів математики засобами інформаційно-комунікативних технологій: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Умань, 2017. 20 c.

Професійний стандарт «Вихователь закладу дошкільної освіти». Наказ Міністерства економіки України (Мінекономіки) № 755-21 від 19 жовтня 2021 року) (дата звернення: 09.01.2025). https://mon.gov.ua/npa/ pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-vihovatel-zakladu-doshkilnoyi-osviti (дата звернення 14.02.2025)

Стандарт вищої освіти: перший (бакалаврський) рівень вищої освіти, ступінь вищої освіти Бакалавр, галузь знань 01 Освіта/Педагогіка, спеціальність 012 «Дошкільна освіта» від 21.11.2019 р. № 1456 https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/012-Doshk.osvita-bakalavr.28.07.pdf (дата звернення 05.02.2025)

Щербань І., Савченко В. Сутність поняття «дослідницька компетентність» у вітчизняній та зарубіжній літературі. Збірник наукових праць. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. Вип. 2 (6). 2021. С. 240–246. http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/250436 (дата звернення 11.02.2025).

Durmuşçelebi M. Examination of Students’ Academic Motivation, Research Concerns and Research Competency Levels during the Education Period. Universal Journal of Educational Research. 2018. № 6(10). P. 2115‒2124. doi: 10.13189/ujer.2018.061008 https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1192736.pdf ( дата звернення 18.02.2025).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.