Анотація
Національна ідентичність є головною темою багатьох досліджень, як українських так і зарубіжних, оскільки вона відіграє важливу роль у багатьох аспектах життя суспільства. Загалом її можна охарактеризувати як почуття приналежності людини до певної нації.У статті зроблено акцент, що проблема формування національної ідентичності учнівської молоді в умовах війни, соціальних трансформацій та морально-ціннісної кризи наповнюється особливим змістовим значенням.У дослідженні розкрито багатовимірний характер формування національної ідентичності підлітків в умовах війни, глобалізації та цифрової трансформації. Проаналізовано культурні, освітні та психологічні чинники, що впливають на процес національної ідентифікації.У статті, на основі аналізу нормативних державних документів та науково-інформаційних джерел, зроблено висновок, що формування національної ідентичності у молодого покоління та наповнення її смисловим змістом, розглядається українською академічною спільнотою як важливе державне завдання, як основа згуртованості та духовної єдності громадян країни в умовах війни.Національна ідентичність є однією із елементів в структурі ідентичності особистості, яка визначається національною або етнічною приналежністю. У статті визначено компонентну структуру національної ідентичності, яка передбачає когнітивний, афективний та поведінковий компоненти. Охарактеризовані критерії та показники сформованості національної ідентичності.Визначено, що позашкільна система освіти має значний потенціал в контексті формування національної ідентичності учнівської молоді та представлено пріоритетні завдання діяльності ЗПО.У статті розкрито напрями діяльності закладів позашкільної освіти з метою формування національної ідентичності: духовно-моральне та військово-патріотичне виховання, їх змістове наповнення.Актуалізовано, що умовах соціально-політичних змін, в умовах війни окремі аспекти вказаної проблематики, зокрема соціально-психологічні особливості етнічної та національної ідентичності залишаються актуальними
Посилання
Канішевська Л. Феномен «національно-культурна ідентичність» як проблема сучасного педагогічного дискурсу. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 34(3). С. 204–210. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apgnd_2020_34%283%29__34
Кремень В. Г. Національна ідентичність як умова самоздійснення української нації. Національна ідентичність як проблема науки й освіти : матеріали науково-практичної конференції (Київ, 12 березня 2020 р.). Київ. Інститут обдарованої дитини НАПН України. 2020. С. 38–41. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ped_in_2020_1_18.
Бех І. Д., Журба К. О. Національно-культурна ідентичність у становленні підлітка. Київ : Інститут проблем виховання НАПН України, 2019. 92 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/718615/1/Мон.%20Нац.-культ.%20ідент.%20у%20стан.%20підлітка.pdf
Герегова С., Іванчук М. Формування національної ідентичності сучасної української молоді: культурний вимір. 2024. URL: https://www.researchgate.net/publication/389227891
Калакура Я. С., Рафальський О. О., Юрій М. Ф. Українська культура: цивілізаційний вимір. Київ : ІПіЕнД ім. І. Ф. Кураса НАН України. 2015. 496 с. URL: https://ipiend.gov.ua/publication/kalakura-ia-s-rafalskyj-o-o-m-f-iurij-ukrainska-kultura-tsyvilizatsijny
Воропаєва Т. С., Костенко В. С. Становлення і розвиток цивілізаційної ідентичності громадян України (1991–2016). Молодий вчений. 2016, № 11 (38). С. 238–243. URL: https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/4983
Гончаревський, В.Л. Цивілізаційний підхід до історії: сучасний український досвід (1991–2009) : монографія. Київ. Логос. 2011. 219 c. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0002790
Чорна Л. Ідентичність особи: від групи до індивідуальності (Методологічний аналіз). Проблеми політичної психології та її роль у становленні громадянина Української держави. С. 108–118 URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/721373/1/46439811.pdf
Сміт Ентоні Д. Національна ідентичність . Пер. з англійської П. Таращука. Київ. Основи, 1994. 224 с. URL: http://litopys.org.ua/smith/smi.htm
Біда, О., Осередчук, О., & Візавер, А. Формування національної ідентичності особистості у середовищі позашкільної освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 2025. (219), 269–274. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-269-274
Петровська, І.Р. Громадянська ідентичність: Теоретико-методологічні основи соціально-психологічного аналізу. Психологія і Особистість, 2017. 1(11), 53–63. http://doi.org/10.5281/zenodo.260176
Кривда Н. Чому важливо говорити про ідентичність в умовах війни. 2024. URL: https://lb.ua/culture/2024/03/16/603487_chomu_vazhlivo_govoriti_ pro.html

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
