ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ
PDF

Ключові слова

внутрішньо переміщені особи (ВПО), підприємницька компетентність, психологічні бар’єри, мотиваційні чинники, психоемоційна підтримка, інтеграція та адаптація, соціальна ізоляція, економічна стабільність internally displaced persons (IDPs), entrepreneurial competence, psychological barriers, motivational factors, psycho-emotional support, integration and adaptation, social isolation, economic stability

Як цитувати

СВІДЕРСЬКИЙ, І. В. (2025). ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (2), 61–73. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.9

Анотація

У статті досліджено психологічні засади формування підприємницької компетентності внутрішньо- переміщених осіб (ВПО) як інструменту їхньої соціально-економічної адаптації. Незважаючи на значні дослідницькі результати українських учених, психологічні засади формування підприємницької компетентності у ВПО потребують системного аналізу та обґрунтування. На сучасному етапі розвитку суспільства важливим є дослідити вплив внутрішньо особистісних бар’єрів і мотиваційних чинників ВПО до ведення підприємницької діяльності, а також окреслити напрями психоемоційної підтримки цих осіб на рівні громади. Використано комплекс методів дослідження: теоретичний аналіз; систематизація; категоризація інформації; порівняльний аналіз.Проаналізовано ключові психологічні бар’єри, зокрема страх невдачі, низьку самооцінку, тривожність та соціальну ізоляцію, що негативно впливають на інтеграцію у нове середовище та ускладнюють професійну самореалізацію. Окреслено та описано основні мотиваційні чинники, які сприяють розвитку підприємницьких навичок, серед яких визначення цілей, позитивне мислення, економічні стимули, відчуття приналежності до спільноти та самоосвіта. Визначено напрями психоемоційної підтримки на рівні громади, що включають психологічні консультації, групи підтримки, тренінги з розвитку підприємницьких навичок та соціальні проєкти.Розвиток підприємницької компетентності розглядається як дієвий механізм для зниження психологічного стресу, відновлення економічної стійкості та забезпечення активної інтеграції ВПО в соціум і на ринок праці.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.9
PDF

Посилання

Звіт про внутрішнє переміщення населення в Україні: опитування загального населення (Раунд 16, квітень 2024) [Електронний ресурс]. URL: https://dtm.iom.int/sites/g/files/tmzbdl1461/files/reports/IOM_UKR_GPS_Internal%20Displacement%20Report_Round%2016_UA_June%202024.pdf.

Bonet, R., Cappelli, P., & Hamori, M. (2020). Entrepreneurship as a path to self employment and economic recovery for displaced populations. Journal of Business Venturing, 35(2), 105–121.

Кердивар В. В., Христенко В. Є. (2021). Синдром жертви у внутрішньо переміщених осіб із зони локального воєнного конфлікту. Харків: 143 с.

Зеленська О. (2023). Про важливість психологічної допомоги в умовах війни. Офіс Президента України. URL: https://www.president.gov.ua/news/ti-yak-u-mezhah-iniciativi-oleni-zelenskoyi-ukrayincyam-rozk-81777/.

Балакірєва О. (2014). Спектр проблем вимушених переселенців в Україні: швидка оцінка ситуації та потреб. Вимушені переселенці в Україні: питання термінового та середньострокового реагування: матеріали круглого столу (9 липня 2014 р.). URL: https://scholar.google.com.ua/citations?view_op=view_citation&hl=uk&user=bZk3JZ0AAAAJ&citation_for_view=bZk3JZ0AAAAJ:_B80troHkn4C.

Балакірєва О. Трудовий потенціал та рівень державної підтримки внутрішньо переміщених осіб (за результатами соціологічного дослідження «Оцінка потреб внутрішньо переміщених жінок та осіб похилого віку в Україні») / О. Балакірєва. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Внутрішньо переміщені особи в Україні: реалії та можливості». Київ: Інститут економіки та прогнозування НАНУ, 27.02.2015.

Recommendation of the Council of the European Union on Key Competences for Lifelong Learning (22 May 2018). Official Journal of the European Union, C 189, 4.6.2018, pp. 1–13. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32018H0604%2801%29.

Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи: зб. наук. пр. (2024) [редкол.: Л. Б. Лук’янова (голова), О. В. Аніщенко (заступник голови) та ін.]; Ін-т пед. освіти і освіти дорослих ім. І. Зязюна НАПН України. Київ, 1(25), 192 с.

Аніщенко О. В., Баніт О. В., Василенко О. В., Волярська О. С., Дорошенко Н. І., Зінченко С. В., Сігаєва Л. Є. (2016). Особистісний і професійний розвиток дорослих: теорія і практика. К.: ІПООД НАПН України, 354 с.

Баніт О. В. (2023). Посттравматичне зростання українців в умовах війни. Освітня аналітика України: науково-практичний журнал, 4(25), 104–115. URL: https://science.iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/01/8_Banit_425_2023_104-115.pdf.

Непокупна Т. А., Шевченко Б. О., Долгов В. А. (2020). Концепція «творчого руйнування» Й. Шумпетера як методологічна основа формування економічної політики інноваційного розвитку. Науковий журнал «Молодий вчений», № 12.1, С. 35–38.

Білова Ю. А. (2013). Поняття та структура підприємницької компетентності майбутніх фахівців економічного профілю / Ю. А. Білова // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти, Вип. 7, С. 15–17.

Морзе Н., Балик Н. (2015). Шляхи формування підприємницької компетентності майбутніх інформатиків. Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах, 1, 8–17.

Майковська, В. І. (2017). Сутність і структура підприємницької компетентності майбутніх фахівців в Україні. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки, 1(87), 112–117.

Прищепа С. (2016). Сутність та зміст поняття «підприємницька компетентність». Молодий вчений. Серія: Педагогічні науки, 5(32), 367–370.

Стрельніков М. В. (2015). Структура підприємницької компетентності магістрів спеціальності «Бізнес- адміністрування» / М. Стрельніков // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки, Вип. 141, Ч. 2, С. 148–151.

Шеліган О. Н. (2019). Підприємницька компетентність у наукових рецепціях вчених. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка, 31, 86–90.

Рибалка В. В. (2018). Соціально-педагогічне і психологічне забезпечення розвитку дієвого громадянського суспільства і особистості громадянина: посібник. К.: ТАЛКОМ, 226 с.

Массанов А. В. (2009). Психологічні бар’єри в діяльності людини. Наука і освіта, 4, 21–26.

Массанов А. (2014). Психологічні бар’єри у професійному самовизначенні особистості. Психологія і суспільство, 2, 73–89.

Рибалка В. В. (2017). Сприяння розвитку особистості громадянина і дієвого громадянського суспільства засобами практичної психології: метод. реком. К.: Талком, 90 с.

Військова психологія у вимірах війни і миру: проблеми, досвід, перспективи: матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції. (2020). Київ: КНУ імені Тараса Шевченка, 158 с.

Кісіль З. Р., Швець Д. В. (2023). Мотивація діяльності людини: навчальний посібник у схемах, таблицях, коментарях. Одеса: Видавництво ОДУВС, 154 с.

Пророк Н. В., Кондратенко Л. О., Манилова Л. М. та ін. (2020). Психологічна діагностика мотивації особистості до навчання в умовах інформаційного суспільства: монографія. Київ: Видавничий дім «Слово», 131 с.

Семикіна М. В., Лучик С. Д., Запірченко Л. Д. та ін. (2022). Мотиваційні механізми розвитку економік на етапі Євроінтеграції: колективна монографія. Кропивницький: ЦНТУ, 281 с.

Banit, O., & Merzliakova, O. (2023). Identification the key strategies of resilience of Ukrainian teachers in the conditions of war. European Humanities Studies: State and Society, 1, 4–23. URL: https://lib.iitta.gov.ua/736017/.

Перепелюкова О. В. (2015). Вирішення нагальних проблем внутрішньо переміщених осіб. Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля, № 6, 110–116.

Бурдьє П. (2002). Форми капіталу. Економічна соціологія, Т. 3, № 5, 60–74.

Yalom, I. D. (2005). The Theory and Practice of Group Psychotherapy. New York: Basic Books.

Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect theory: An analysis of decision under risk. Econometrica, 47(2), 263–291. DOI:10.2307/1914185.

Fredrickson, B. L., Tugade, M. M., Waugh, C. E., & Larkin, G. R. (2003). What good are positive emotions in crisis? A prospective study of resilience and emotions following the terrorist attacks on the United States on September 11th, 2001. Journal of Personality and Social Psychology, 84(2), 365–376. DOI:10.1037/0022-3514.84.2.365.

OECD. (2023). OECD SME and Entrepreneurship Outlook 2023. URL: https://read.oecd.org/10.1787/342b8564-en?format=html.

O’Boyle, E. H., Humphrey, R. H., Pollack, J. M., Hawver, T. H., & Story, P. A. (2011). The relation between emotional intelligence and job performance: A metaanalysis. Journal of Organizational Behavior, 32(5), 788–818. DOI:10.1002/job.714.

IOM Ukraine. (2022). Міжнародна організація з міграції (ІОМ). Звіт про внутрішнє переміщення в Україні за 11й тур [Електронний ресурс]. URL: https://dtm.iom.int/sites/g/files/tmzbdl1461/files/reports/DTM%20Ukraine_Rd%2011%20-%2022August-2September_Recorded_IDP_21_Oblasts_2022_Public_Raion_Ukr_0.pdf?utm_source=chatgpt.com.

UNHCR. (2022). Information provision and mental health support for internally displaced persons: Lessons learned and best practices. United Nations High Commissioner for Refugees. URL: https://www.unhcr.org/what-we-do/protect-human-rights/public-health/mental-health-and-psychosocial-support.

Developments in Art Therapy for Mental Health [Електронний ресурс] // Seattle Anxiety Specialists. 11 вересня 2023. URL: https://seattleanxiety.com/psychiatrist/2023/9/11/developments-in-art-therapy-for-mental-healthnbsp.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.