СТАНОВЛЕННЯ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТИ У ПЕРІОД ІЗ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ З ХХ ДО КІНЦЯ ХХІ СТОЛІТТЯ
PDF

Ключові слова

природнича освіта, розвиток, упровадження, інноваційні технології, методика навчання, учень, студент natural sciences education, development, implementation, innovative technologies, teaching methods, student, student

Як цитувати

ЛУЦЕНКО, О. І. (2025). СТАНОВЛЕННЯ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТИ У ПЕРІОД ІЗ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ З ХХ ДО КІНЦЯ ХХІ СТОЛІТТЯ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (2), 74–81. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.10

Анотація

Стаття присвячена аналізу процесу становлення природничої освіти в період із другої половини ХХ до кінця ХХІ століття, акцентуючи увагу на основних тенденціях її розвитку, методологічних змінах та впливі науково- технічного прогресу на освітні програми.Особливу увагу приділено фундаменталізації знань як ключовому аспекту збереження наукової спадщини та забезпечення якісної підготовки фахівців у галузі природничих наук. Аналізується еволюція підходів до викладання природничих дисциплін у контексті розвитку STEM-освіти, що сприяє формуванню міждисциплінарного мислення та практичного застосування знань. Вивчається роль цифрових технологій у трансформації навчального процесу, зокрема вплив інтерактивних платформ, симуляцій, штучного інтелекту та віртуальної реальності на формування освітніх методик.Значне місце в статті відведено аналізу міжнародного досвіду у реформуванні природничої освіти, порівняльному дослідженню освітніх моделей різних країн та визначенню перспектив імплементації кращих практик в освітній процес.У статті обґрунтовується важливість балансу між теоретичними знаннями та практичними компетенціями, що дозволяє забезпечити глибоке розуміння природничих процесів та їхню реальну застосовність. Висвітлюються можливості використання гейміфікації, кейс-методів та проблемно-орієнтованого навчання для підвищення ефективності засвоєння матеріалу, мотивації студентів та інтеграції природничих дисциплін у практичну діяльність.Дослідження базується на міждисциплінарному аналізі, порівняльних освітніх дослідженнях та методологічному синтезі, що дозволяє глибше розкрити закономірності розвитку природничої освіти та окреслити шляхи її удосконалення в умовах сучасних викликів та майбутніх перспектив.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.10
PDF

Посилання

Бак В. Ф., Степанюк А. В. Висвітлення тенденції інтеграції природничих наук та етики в змісті біологічної освіти старшокласників: монографія. Тернопіль: Вектор, 2015. 216 с.

Борзик О., Москалюк О., Ємець З., Височан Л., Ящук О. STEM як інноваційна стратегія інтегрованої освіти: світовий досвід та перспективи розвитку. Вісник науки та освіти. 2023. № 1 (7). С. 383–396.

Грицай Н. Б. Теорія і практика методичної підготовки майбутніх учителів біології: монографія. Рівне: О. Зень, 2016. 440 с.

Засєкіна Т.М. Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика: монографія. Київ: Педагогічна думка, 2020. 400 с.

Інтегрований курс «Природничі науки». URL: https://ele.zp.ua/sites/nature/

Коваленко В.В., Мар’єнко М.В. Використання вчителями сервісів штучного інтелекту у навчанні природничо-математичних предметів у закладах загальної середньої освіти. метод. рекоменд. /За ред. В. В. Коваленко, М. В. Мар’єнко. Київ : ІЦО НАПН України, 2024. 71 с.

Концепція Нової української школи. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/520/52062/new-school.pdf

Липова Л. Модель фундаменталізації змісту природничої освіти в загальноосвітній школі. Довідник директора школи. 2014. №1–2. С. 39–47.

Лубко, Д. В., & Шаров, С. В. (2021). Напрямки використання інтелектуальних систем в освітньому процесі. Українські студії в європейському контексті: зб. наук. пр., 3, 305–310. http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/11680

Медвідь Л.А. Історія національної освіти і педагогічної думки в Україні. К.: Вікар, 2003. 335с.

Найдюк І. С., Козарь О. П., Рейс Т. Т. Роль інтерактивних методів навчання в процесі розвитку міжнародної STEAM-діяльності. Академічні візії. (23). 2023. № 23

Національна доктрина розвитку освіти України. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/347/2002

Національна доктрина розвитку освіти. URL: http://www.mon.gov.ua/laws/Ukaz_Pr_347.doc

Освітньо-професійна програма курсів підвищення кваліфікації вчителів, які викладають інтегрований курс «Природничі науки». 2020. URL: https://sites.google.com/view/nnczoippo/home/programs?authuser=0

Using the project method as a means of developing the creative potential of primary school children in Ukraine / Gregory Lucenko, Natalia Hrechanyk, Tatiana Gavrilenko, Olena Lutsenko. Routledge Education 3–13, 2023, 51(7), P. 1185–1194.

Сайт ЮНЕСКО. URL: https://unesco.mfa.gov.ua/

National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. 2000. How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School: Expanded Edition. Washington, DC: The National Academies Press. URL: https://doi.org/10.17226/9853. https://www.nap.edu/read/9853/chapter/1.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.