Abstract
The article is devoted to analyzing the formation of natural science education from the second half of the 20th tothe end of the 21st century, focusing on the main trends in its development, methodological changes, and the impactof scientific and technological progress on educational programs.Particular attention is paid to the fundamentalization of knowledge as a key aspect of preserving scientific heritage and ensuring high-quality training of specialists in the field of natural sciences. The evolution of approaches to teaching natural sciences in the context of the development of STEM education is analyzed, which contributes to the formation of interdisciplinary thinking and practical application of knowledge. The role of digital technologies in the transformation of the educational process is studied, in particular the impact of interactive platforms, simulations, artificial intelligenceand virtual reality on the formation of educational methods.A significant place in the article is devoted to the analysis of international experience in reforming natural science education, a comparative study of educational models of different countries and the determination of prospects forimplementing best practices in the educational process. The article substantiates the importance of the balance between theoretical knowledge and practical competencies, which allows to provide a deep understanding of natural processes and their real applicability. The possibilities of using gamification, case methods and problem-based learning to increase the efficiency of material learning, student motivationand integration of natural sciences into practical activities are highlighted.The study is based on interdisciplinary analysis, comparative educational research and methodological synthesis,which allows to more deeply reveal the patterns of development of natural sciences education and outline ways of its improvement in the conditions of modern challenges and future prospects.
References
Бак В. Ф., Степанюк А. В. Висвітлення тенденції інтеграції природничих наук та етики в змісті біологічної освіти старшокласників: монографія. Тернопіль: Вектор, 2015. 216 с.
Борзик О., Москалюк О., Ємець З., Височан Л., Ящук О. STEM як інноваційна стратегія інтегрованої освіти: світовий досвід та перспективи розвитку. Вісник науки та освіти. 2023. № 1 (7). С. 383–396.
Грицай Н. Б. Теорія і практика методичної підготовки майбутніх учителів біології: монографія. Рівне: О. Зень, 2016. 440 с.
Засєкіна Т.М. Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика: монографія. Київ: Педагогічна думка, 2020. 400 с.
Інтегрований курс «Природничі науки». URL: https://ele.zp.ua/sites/nature/
Коваленко В.В., Мар’єнко М.В. Використання вчителями сервісів штучного інтелекту у навчанні природничо-математичних предметів у закладах загальної середньої освіти. метод. рекоменд. /За ред. В. В. Коваленко, М. В. Мар’єнко. Київ : ІЦО НАПН України, 2024. 71 с.
Концепція Нової української школи. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/520/52062/new-school.pdf
Липова Л. Модель фундаменталізації змісту природничої освіти в загальноосвітній школі. Довідник директора школи. 2014. №1–2. С. 39–47.
Лубко, Д. В., & Шаров, С. В. (2021). Напрямки використання інтелектуальних систем в освітньому процесі. Українські студії в європейському контексті: зб. наук. пр., 3, 305–310. http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/11680
Медвідь Л.А. Історія національної освіти і педагогічної думки в Україні. К.: Вікар, 2003. 335с.
Найдюк І. С., Козарь О. П., Рейс Т. Т. Роль інтерактивних методів навчання в процесі розвитку міжнародної STEAM-діяльності. Академічні візії. (23). 2023. № 23
Національна доктрина розвитку освіти України. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/347/2002
Національна доктрина розвитку освіти. URL: http://www.mon.gov.ua/laws/Ukaz_Pr_347.doc
Освітньо-професійна програма курсів підвищення кваліфікації вчителів, які викладають інтегрований курс «Природничі науки». 2020. URL: https://sites.google.com/view/nnczoippo/home/programs?authuser=0
Using the project method as a means of developing the creative potential of primary school children in Ukraine / Gregory Lucenko, Natalia Hrechanyk, Tatiana Gavrilenko, Olena Lutsenko. Routledge Education 3–13, 2023, 51(7), P. 1185–1194.
Сайт ЮНЕСКО. URL: https://unesco.mfa.gov.ua/
National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. 2000. How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School: Expanded Edition. Washington, DC: The National Academies Press. URL: https://doi.org/10.17226/9853. https://www.nap.edu/read/9853/chapter/1.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
