ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО ЗНАЧУЩИХ ЯКОСТЕЙ ВЧИТЕЛЯ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ: МЕТОДОЛОГІЧНІ КОНТЕКСТИ
PDF (English)

Ключові слова

педагогічна освіта, концепція «Нова українська школа», вчитель початкових класів, вчитель музичного мистецтва, партисипативний супровід, професійно значущі якості, професійна підготовка pedagogical education, the concept of “New Ukrainian School”, primary school teacher, Music teacher, participatory support, professionally significant qualities, professional training

Як цитувати

ЖОРНЯК, Б. Є., ФАСТ, О. Л., & ЗАРИЦЬКА, А. А. (2025). ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО ЗНАЧУЩИХ ЯКОСТЕЙ ВЧИТЕЛЯ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ: МЕТОДОЛОГІЧНІ КОНТЕКСТИ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (2), 89–98. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.12

Анотація

У статті автори висвітлили методологічні аспекти формування професійних якостей вчителя Нової української школи, зокрема конкретизували методологічні підходи, що забезпечують наукове підґрунтя досліджуваного процесу в умовах професійної підготовки. Виокремлено проблеми педагогічного моделювання як основи побудови системи освітнього процесу в педагогічному коледжі. Подана загальна характеристика організаційно-методичної системи формування професійних якостей майбутнього вчителя. Розглянуто специфіку процесу професійної підготовки майбутніх вчителів в педагогічному коледжі, форми і методи професійного навчання та організації художньо-творчої діяльності студентів музичних спеціальностей. Сьогодні актуальність наукового дослідження проблеми формування професійних якостей майбутнього вчителя у контексті вимог Концепції «Нова українська школа» стосується і педагогів початкової школи, і вчителів середньої освіти. Важливість цього питання пов’язане із назрілою соціально-педагогічною значущістю проблеми забезпечення підвищення якості підготовки учительських кадрів в сучасних педагогічних закладах вищої освіти, а також недостатньою теоретичною розробленістю і практичним вирішенням її у контексті сучасної гуманістичної, особистісно орієнтованої та компетентнісної освітніх парадигм.Нові підходи до формування професійних якостей майбутніх вчителів початкових класів та музичного мистецтва ґрунтуються на позитивних змінах, що відбуваються в системі освіти, зокрема у вищій освіті: демократизації, гуманізації, гуманітаризації освіти, інноваційних процесах, розвитку педагогічної творчості, відродженні національних освітніх принципів і традицій.Концепція Нової української школи актуалізує оновлені ціннісні детермінанти професійної підготовки вчителя: партнерство, лідерство, інноваційність, вмотивованість, мобільність. Зазначені положення було враховано при проектуванні моделі партисипативного педагогічного супроводу формування професійно значущих якостей майбутніх педагогів НУШ як цілісної системи, алгоритмом реалізації якої є підхід студентоцентрований, що дозволить сформувати професійно-педагогічні знання, вміння, компетентності майбутнього вчителя.На рівні проектування змісту професійної підготовки зазначені вище положення було враховано у дизайні освітньо-професійних програм, за якими здійснюється підготовка учителів початкових класів та учителів мистецтва для Нової української школи у Комунальному закладі вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.12
PDF (English)

Посилання

Бібік Н. Нова українська школа: порадник для вчителя. Київ: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2018. С. 15.

Концепція розвитку педагогічної освіти, 2018. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti.

Концепція Нової української школи. Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkolacompressed.pdf.

Фаст О. Л. Партисипативний супровід формування педагогічної самоефективності майбутніх учителів початкових класів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. пр. 2020. Вип. 68. С. 202–207.

Фаст О. Л.. Основи педагогічних досліджень та академічного письма. Робоча програма освітнього компонента. Луцьк, 2024. 12 с.

Лебідь Л.І., Бєлаш С.В. Науково-методичний супровід впровадження у навчально-виховний процес авторських програм. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2013, № 1(8). С. 88–90.

Олексюк О. М. Мистецька освіта в контексті нової педагогічної парадигми. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі. Вип. 6, 2021. С. 3–7.

Paris Communiqué (2018). Available at: https://www.ehea.info/Upload/document/ministerial_declarations/EHEAParis2018_Communique_final_952771.pdf

Rome Ministerial Communiqué (2020). Available at: https://www.ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique.pdf

Семеног О. М., Грона Н. В. Розвиток soft skills майбутніх учителів в умовах закладів фахової передвищої та вищої освіти: міжрегіональний проект. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2021, № 7 (111) 44. С. 33–47.

Проєкт відновлення України. Освіта і наука. Режим доступу: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/ gromadske-obgovorennya/2022/08/19/HO.proyekt.Planu.vidnovl.Osv.i.nauky-19.08.2022.pdf.

Воскова І.В. Сучасні підходи до управління персоналом в освіті. Таврійський вісник освіти. 2014. № 4 (48). С. 229–234.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.