PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT FOR THE PRE-SERVICE TEACHERS’ PROFESSIONALLY DETERMINED QUALITIES DEVELOPMENT: METHODOLOGICAL CONTEXTS UNDER THE NEW UKRAINIAN SCHOOL AGENDA
PDF

Keywords

педагогічна освіта, концепція «Нова українська школа», вчитель початкових класів, вчитель музичного мистецтва, партисипативний супровід, професійно значущі якості, професійна підготовка pedagogical education, the concept of “New Ukrainian School”, primary school teacher, Music teacher, participatory support, professionally significant qualities, professional training

How to Cite

ZHORNIAK Б. Є., FAST О. Л., & ZARYTSKA А. А. (2025). PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT FOR THE PRE-SERVICE TEACHERS’ PROFESSIONALLY DETERMINED QUALITIES DEVELOPMENT: METHODOLOGICAL CONTEXTS UNDER THE NEW UKRAINIAN SCHOOL AGENDA. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (2), 89–98. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.12

Abstract

In the article, the the methodological aspects of the professional qualities of a teacher of the New Ukrainian School development were highlighted. In particular, the methodological approaches that provide a scientific basis for the studied process in the conditions of professional training were specified. The problems of pedagogical modeling as the basisfor building a system of the educational process in a pedagogical college are highlighted. A general characteristicof the organizational and methodological system for the formation of professional qualities of a pre-service teacher isgiven.Today, the relevance of the forming the professional qualities of a pre-service teacher in the context of the requirements of the Concept “New Ukrainian School” research concerns both primary school teachers and secondary school teachers.The importance of this issue is associated with the mature socio-pedagogical significance of the problem, the the quality of teacher training ensuring in modern pedagogical institutions, as well as its insufficient theoretical developmentand practical solution in the context of modern humanistic, personally oriented and competency-based educational paradigms.New approaches to the formation of professional qualities of future primary school and music teachers are based onpositive changes taking place in the education system, in particular in higher education: democratization, humanization, humanitarianization of education, innovative processes, development of pedagogical creativity, revival of national educational principles and traditions.The concept of the New Ukrainian School actualizes the updated value determinants of professional teacher training: partnership, leadership, innovation, motivation, mobility. These provisions were taken into account when designing a model of participatory pedagogical support for the formation of professionally significant qualities of pre-service teachers for the New Ukrainian School as a holistic system, the implementation algorithm of which is a student-centeredapproach, which will strengthen the formation of professional and pedagogical knowledge, skills, and competencies.At the level of designing the content of professional training, the above provisions were taken into account in the design of educational teacher training programs, which are used to train primary school teachers and Music Art teachers forthe New Ukrainian School at the Municipal Institution of Higher Education “Lutsk Pedagogical College” of the Volyn Regional Council.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.2.12
PDF

References

Бібік Н. Нова українська школа: порадник для вчителя. Київ: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2018. С. 15.

Концепція розвитку педагогічної освіти, 2018. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti.

Концепція Нової української школи. Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkolacompressed.pdf.

Фаст О. Л. Партисипативний супровід формування педагогічної самоефективності майбутніх учителів початкових класів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. пр. 2020. Вип. 68. С. 202–207.

Фаст О. Л.. Основи педагогічних досліджень та академічного письма. Робоча програма освітнього компонента. Луцьк, 2024. 12 с.

Лебідь Л.І., Бєлаш С.В. Науково-методичний супровід впровадження у навчально-виховний процес авторських програм. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2013, № 1(8). С. 88–90.

Олексюк О. М. Мистецька освіта в контексті нової педагогічної парадигми. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі. Вип. 6, 2021. С. 3–7.

Paris Communiqué (2018). Available at: https://www.ehea.info/Upload/document/ministerial_declarations/EHEAParis2018_Communique_final_952771.pdf

Rome Ministerial Communiqué (2020). Available at: https://www.ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique.pdf

Семеног О. М., Грона Н. В. Розвиток soft skills майбутніх учителів в умовах закладів фахової передвищої та вищої освіти: міжрегіональний проект. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2021, № 7 (111) 44. С. 33–47.

Проєкт відновлення України. Освіта і наука. Режим доступу: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/ gromadske-obgovorennya/2022/08/19/HO.proyekt.Planu.vidnovl.Osv.i.nauky-19.08.2022.pdf.

Воскова І.В. Сучасні підходи до управління персоналом в освіті. Таврійський вісник освіти. 2014. № 4 (48). С. 229–234.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.