Abstract
The article based on the analysis of the national and foreign research and pedagogical discourse, as well as analytical study of the Ukrainian higher education institutions’ experience, reveals methodological approaches to designing a modern pedagogical higher education institution’s development strategy. The methodological basis of the study was the methods of content analysis and case method, as well as the rating approach to the study of the relevant experience of the HEIs of Ukraine. Based on the results of the study, methodological recommendations for the designing of the modern domestic higher education institutions’ development strategies have been formulated, which will help to improve this process. In making managerial decisions on the HEI’s development strategy designing the criterion of alternatives should be used, and assess the success probability of a particular strategy, based on: consistency with previous achievements; resource consumption; orientation of the strategy according to the place of the institution in the competition; by the way to achieve competitive advantages; terms of strategy implementation, etc. The structure of the higher education institution development strategy varies, however, as a rule, it contains the following established components: historical background on the key milestones of the institution's formation; characteristics of the university current state, the level of its infrastructure; mission and vision of the institution (vision of its prospects); values of higher education institution; analysis of strengths and weaknesses, threats and opportunities; a set of strategic goals and objectives, criteria for evaluating their achievement and ways of implementation; and expected results. High-quality and effective development strategy of a higher education institution is the result of systematic work not only of the management or working strategic group, but of a number of stakeholders involved in the relevant stages of its development: faculty, staff, students and graduates, representatives of employers, representatives of relevant departments, advisory bodies, expert community, etc. The study substantiates that interaction with stakeholders and effective strategic communications are the tools that allow a high-quality and competitive development strategy of a higher education institution design.
References
Андрощук І. Стратегії розвитку університетів республіки Польща в контексті управління професійним
розвитком викладачів кафедр менеджменту. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. Київ, 2018. С. 93–100.
Гончарова С. Ю. Стратегічне управління: нав. посіб. Харків : Вид-во ХНЕУ, 2004. 164 с.
Луговий В., Слюсаренко О., Таланова Ж. Від акредитації до рейтингу (функціонування vs розвиток).
Університети і лідерство. Київ, 2018. Вип. 2. С. 3–20.
Калашнікова С. Європейська політика модернізації вищої освіти: ключові орієнтири. Вища освіта України.
Київ, 2012. Вип. 2. С. 80–84.
Кочарян І.С. Стратегія управління вищим навчальним закладом в сучасних умовах. Київ : Освіта України,
192 с.
Кравченко О.І. Етапи розроблення стратегії розвитку університету. Науковий вісник національного
університету біоресурсів та природокористування України. Серія: Педагогіка, психологія, філософія.
Київ, 2015. Вип. 208 (2). С. 128–136.
Кравченко О.І. Значення стратегії розвитку університету та критерії оцінювання її ефективності. Гірська
школа Українських Карпат. Івано-Франківськ, 2016. Вип.14. С. 53–56.
Кравченко О.І. Критерії оцінювання якості стратегії розвитку університету. Science and Education
a New Dimension. Pedagogy and Psychology, 2016. Вип. 92. С. 32–35.
Кравченко О.І. Особливості стратегічного розвитку університетів України. Вісник Глухівського національного
педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія: Педагогічні науки. Глухів, 2016. Вип. 32. С. 7–17.
Кравченко О.І. Принципи моделювання стратегічного розвитку університету. Записки Бердянського дер-
жавного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Бердянськ : БДПУ, 2016. Вип. 3. С. 195–199.
Кравченко О.І. Інструменти моделювання стратегічного розвитку університету. Вісник Луганського націо-
нального університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. Луганськ, 2017. Вип. 1(2). С. 122–129.
Кравченко О.І. Методичні рекомендації щодо моделювання стратегічного розвитку університету.
Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Умань,
Вип. 1. С. 215–223.
Кравченко О.І. Стейкхолдерський підхід у моделюванні стратегічного розвитку університету. Науковий
часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія: Педагогічні науки. Київ, 2018. Вип. 61. С. 155–159.
Кравченко О.І. Технологія вибору стратегії розвитку університету. Web of Scholar. 2018. Вип. 4,
№ 4 (22). С. 23–26.
Пшенична Л.В. Менеджмент в освіті. Суми : Мрія, 2012. 216 с.
Семеног О.М., Вовк М.І. Академічна культура дослідника в освітньо-культурному просторі університету :
монографія. Суми : СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2016. 284 с.
Ситницький М.В. Концептуальні засади стратегії розвитку Варшавського університету. Глобальні
та національні проблеми економіки. Миколаїв, 2018. Вип. 21. С. 400–406.
Boichuk P.M., & Fast O.L. (2017). Organizational culture and technology-infused management in higher
education: theoretical and empirical aspects. Information Technologies and Learning Tools. Vol. 61(5). Pp. 219-232.
https://doi.org/10.33407/itlt.v61i5.1764
Busaidi H.A. (2020). Examining the relationship between the accreditation of engineering programmes and
institutional performance. Quality Assurance in Education. Vol. 28:3, pp. 179–192.
Hansen J., Ferlie E. (2016). Applying Strategic Management Theories in Public Sector Organizations: Developing
a typology. Public Management Review. Vol. 18:1, pp. 1-19.
Lynch R., Baines P. (2004). Strategy development in UK higher education: towards resource‐based competitive
advantages. Journal of Higher Education Policy and Management. Vol. 26:2, pp. 171-187, DOI: 10.1080/136008004200
Thirkell E., Ashman I. (2014). Lean towards learning: connecting Lean Thinking and human resource management
in UK higher education. The International Journal of Human Resource Management. Vol. 25:21, pp. 2957–2977.