Анотація
Метою цієї статті є розкриття ролі та значення вивчення теми «Математичне моделювання у медицині, біології» для формування професійних знань, умінь майбутнього лікаря. Для досягнення поставленої мети були використані методи обґрунтування, узагальнення, систематизації теоретичного та практичного матеріалу. У статті розглянута проблема формування професійної компетентності майбутнього лікаря за допомогою навчання математичного моделювання під час вивчення дисципліни «Медична інформатика». На основі аналізу науково-дослідницької літератури визначено основні підходи до трактування поняття «професійна спрямованість навчання математики». Виділені цілі професійно спрямованого викладання математики, зокрема під час вивчення теми «Математичне моделювання» у медичному закладі вищої освіти. Розроблене і сформульоване визначення професійно спрямованого завдання математичного моделювання для студентів медичних навчальних закладів, її реалізація за допомогою виявлення та актуалізації міжпредметних зв’язків математики з дисциплінами професійного циклу. Описано функції таких завдань. У статті також наведені приклади професійно спрямованих навчальних завдань математичного моделювання, що відображають міжпредметні зв’язки з дисциплінами професійного і природничо-наукового циклів. Крім того, відзначено важливу роль методу математичного моделювання у вивченні медико-біологічних явищ і процесів засобами математики; розібрано вирішення задачі медичного змісту, що ілюструє зазначений метод. Висновки. З’ясовано, що вивчення та використання математичного моделювання надає здобувачам медичної освіти можливості для виявлення і вивчення проблемної ситуації з їхньої професійної діяльності, створення можливостей для формування критичних знань, їх застосування на практиці, використання відповідного програмного забезпечення, інтерпретації отриманих результатів. Вивчення математичного моделювання на практичних заняттях із медичної інформатики позитивно впливає на формування професійної компетентності у здобувачів медичної освіти.
Посилання
Доценко В.І., Сілкова О.В. Медична інформатика: навч. посіб. Полтава: ACMI, 2018, 165 с.
Мордкович, А.Г. Профессиональнопедагогическая направленность специальной подготовки учителя математики в педагогическом институте. Ярославський педагогогический весник. 2018. № 2. С. 56–65.
Пичугина, П.Г. Методика профессионально ориентированного обучения математике студентов медицинских вузов : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 : Н. Новгород, 2018. 142 с.
Сілкова О.В., Іщейкіна Ю.О. Проблеми підготовки з медичної інформатики студентів вищих навчальних закладів. Вісник проблем біології і медицини. 2019. № 3. C. 128–129.
Стадніченко С.М., Філоненко Н.Ю., Дубінський О.Г. Функції моделювання щодо навчання біофізиці й інформатиці майбутніх фармацевтів. Проблеми та інновації в природничо-математичній, технологічній і професійній освіті: матеріали VІ-ї Міжнар. Наук.-практ. онлайн-інтернет конф., м. Кропивницький, 19–20 квітня 2018 р. Кропивницький, 2018. С. 101–103.
Столяренко О.В. Моделювання педагогічної діяльності у підготовці фахівця: навч.-метод. посіб. Вінниця: ТОВ ”Нілан-ЛТД”, 2018. 196 с.
Шмонова, М.А. Профессиональноориентированное обучение математике как средство создания положительной мотивации студентов медицинских вузов. Аспирантский вестник Рязанского государственного университета имени С. А. Есенина. 2018. № 21. С. 64–65.
Crouch, R.; Haines, C. Mathematical modeling: transitions between the real world and the mathematical model. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. 2018. v. 35 (2). pp. 197–206.
Galgraith, P.; Stilman, G. A framework for identifying student blockages during transitions in the modeling process. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik. 2018. v. 38 (2). pp. 143–162.
Jacobini, O.R.; Wodewotzki, M.L.L. Mathematical modelling: a path to political reflection in the mathematics class. Teaching Mathematics and Its Applications. Oxford Journals. 2019. v. 35. pp. 33–42.
Zbiek, R.M., Conner, A. Beyond Motivation: exploring mathematical modeling mathematical modeling as a context for deepening students’ understanding of curricular mathematics. Educational Studies in Mathematics. 2019. v. 63(1). pp. 89–112.