ЕТАПИ РОЗВИТКУ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ НА УКРАЇНІ В ПЕРІОД ІЗ 90-Х РОКІВ ХХ СТ. ПО 20-І РОКИ ХХІ СТ.
PDF

Ключові слова

інклюзивна освіта, інтеграційно-інклюзивні процеси, модернізація, європейська інтеграція, диференційований підхід inclusive education, integration-inclusive processes, modernization, European integration, differentiated approach

Як цитувати

КОНОЗ, О. Б. (2022). ЕТАПИ РОЗВИТКУ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ НА УКРАЇНІ В ПЕРІОД ІЗ 90-Х РОКІВ ХХ СТ. ПО 20-І РОКИ ХХІ СТ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (2), 71-80. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.11

Анотація

В статті описано етапи розвитку інклюзивної освіти з 90-х років ХХ століття по 20-і роки ХХІ століття. Охарактеризовано та визначено зміст, концептуальні засади кожного періоду. Зазначений період розвитку освіти дітей з особливими освітніми потребами зазнав трансформаційних змін – від інституалізації до інклюзії. У Національній доповіді 2016-го року у періоді 1991–2016 рр. виокремлено три етапи. Нами визначено чотири етапи: перший – 1990–2000 рр. – передумови створення інклюзивної освіти; другий – 2001–2010 рр. – інтеграційно-інклюзивні процеси; третій – 2011–2022 рр. – розвиток інклюзивної освіти (за порядком організації інклюзивного навчання 2011-го року); четвертий період – з 2022 року – розвиток інклюзивної освіти з диференційованим підходом. Разом з визначеними періодами охарактеризовано місце і зміст інклюзивної освіти в розвитку національної освітньої галузі, описано етапи розвитку цілісної системи освіти. Інклюзивну освіту визначено як підсистему загальної освіти. Коротко зазначено проблеми розвитку освіти на тлі суспільно-політичної, економічної та демографічної криз. Перший етап – передумови утворення інклюзивної освіти входить в етап реформування національної системи освіти та період її само ідентифікації (1991–2002). Другий етап, початок 2000-го століття, а саме інтеграційно-інклюзивні процеси, належать до етапу формування державної політики в новому методологічному і соціально-економічному контексті (2003–2013) інтенсивної модернізації всієї освітньої галузі, переходом до більш прогресивнішого стану в освіті та усіх сферах життя. Третій період розвитку освіти з 2014 р. визначено комплексною модернізацією освітньо-наукової сфери – створення цілісної системи освіти, яка повинна змінити ставлення суспільства до освіти та її наукового супроводу з огляду на перспективу реформування освітньої сфери, як того вимагають євроінтеграційні та глобалізаційні виклики ХХІ ст. Рушійними силами прогресивних змін стали: європейська інтеграція, світова глобалізація, прискорення розвитку людства на дослідницько-інноваційних засадах, загроза відставання України від розуміння невідворотності процесів, відставання наукової і освітньої сфер розвитку від темпів планетарного розвитку, невідповідність типу прогресу людства. Щодо розвитку освіти осіб з ООП, то ІІІ-й етап з 2011 р. по 2016 р. визнано впровадженням інклюзивної освіти.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.11
PDF

Посилання

Тарасун В. В. Основи теорії і практики логодидактики: підручник для вищих навчальних закладів, К. : «Каравела», 2017. 316 с.

Державний стандарт початкової освіти для дітей з особливими освітніми потребами (затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 607 від 21 серпня 2013 р.

Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні / Нац. акад. пед. наук України; [редкол.: В. Г. Кремень (голова), В. І. Луговий (заст. голови), А. М. Гуржій (заст. голови), О. Я. Савченко (заст. голови)] ; за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ : Педагогічна думка, 2016. 448 с. Бібліогр.: с. 21. (До 25-річчя незалежності України).

Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні: монографія / Нац. акад. пед. наук України; [редкол.: В. Г. Кремень (голова), В. І. Луговий(заст. голови), О. М. Топузов (заст. голови)]; за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2021. 384 с. Бібліогр.: с. 21. (До 30-річчя незалежності України). DOI: https://doi.org/10.37472/NAES-2021-ua

Konoz O. B., Integrated education of children with special educational needs in Ukraine at the beginning of the XXI century, Herald pedagogiki. Nauka i Praktyka. 2021. No. 67 (05/2021), ISSN: 2450-8160. P. 20–24

Konoz O.B. Inclusive Education Development in Ukraine in the Period of Educational Reform of 1991-2000. JOSR Journal Humanities and Social Science, e-ISS: 2279-0837; 2021, Volume 26, Issue: 9. Series-2; p-ISSN: 2279-08 45. P. 06–12

Коноз О.Б. Розвиток інклюзивної освіти: особливості проведення всеукраїнських експериментів 2001–2019 рр. Науково-методичний, інформаційно-освітній журнал «Вересень», № 2(89) 2021 р. ISSN 2788-4643, МОІППО. C. 103–114. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.2.2021.11

Коноз О. Б.Розвиток інклюзивної освіти в Україні в період із 2001 по 2020 роки. «Інноваційна педагогіка»: Видавничий дім: Гельветика. 2021. В. 37. С. 28–33.

Тимчик О., Жукова Ю. Формування інклюзивного простору в сучасному університеті: індивідуалізація та уніфікація. OD, вип. 32, вип. 1, с. 69–86, Лют. 2021. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.1.5

Наказ МОНУ від 1 жовтня 2010р. № 912 «Про затвердження концепції розвитку інклюзивного навчання». https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-kontseptsii (дата звернення 28.06.22).

Проект Концепції розвитку освіти України на період 2015–2025 рр. http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link (дата звернення 28.06.22).

Концепція Нової української школи ухвалена колегією МОН 27.10.2016 р. https://mon.gov.ua/storage/app/media- (дата звернення 28.06.22)

Постанова КМУ від 15.08.2011 № 872 «Про порядок організації інклюзивного навчання в загальноосвітніх школах». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-%D0%BF (дата звернення 28.06.22).

Постанова КМУ від 10.04.2019 № 530 «Про порядок організації інклюзивного навчання в закладах дошкільної освіти». https://zakononline.com.ua/documents/ (дата звернення 28.06.22).

Постанова КМУ від 10.07.2019 № 636 «Про порядок організації інклюзивного навчання в закладах професійної(професійно-технічної) освіти». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/636 (дата звернення 28.06.22).

Постанова КМУ від 10 липня 2019 р. № 635«Про затвердження порядку організації навчання у закладах вищої освіти». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/635 (дата звернення 28.06.22).

Постанова КМУ від 21.08.2019 № 779 «Про порядок організації інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/779-2019-%D0 (дата звернення 28.06.22).

Постанова КМУ від 15 вересня 2021 року № 957 про «Порядок організаціїї начання в закладах загальної освіти». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-Text (дата звернення 28.06.22).

Постанова КМУ від 15.12.2021 № 1321 «Про порядок організації інклюзивного навчання в закладах фахової передвищої освіти». https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya (дата звернення 28.06.22).